تا روز چهارشنبه گذشته دیجی كالا 200 هزار ماسك با حاشیه سود صفر به فروش رسانده است

تا روز چهارشنبه گذشته دیجی كالا 200 هزار ماسك با حاشیه سود صفر به فروش رسانده است به گزارش آنی تل حدودا یك هفته از ورود كرونا به ایران می گذرد و از همان روزهای آغازین، خیلی از استارتاپ ها برای حفظ سلامت پرسنل خود تصمیم به دوركاری گرفتند ؛ اقدامی كه رفته رفته باعث شد حدودا تمامی استارتاپ ها و كسب و كارها در ادامه آنرا اجرایی كنند و تا حد ممكن ار حضور در محل كار جلوگیری نمایند.



اما حتی در این شرایط، دیجی كالا قادر به اجرای دوركاری برای پرسنل خود نیست و از سویی تلاش دارد با عرضه شبانه روزی كالاهای مورد نیاز كاربران به صورت آنلاین، تا حد ممكن از رفت و آمدهای غیر ضروری مردم جلوگیری كند و از این طریق شیوع ویروس كرونا در میان شهروندان را تا حد ممكن كم كند.
امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی كالا در گفتگو با آی تی ایران به عرضه علل امكان پذیر نبودن دوركاری و همینطور آمادگی این پلت فرم در جهت مسئولیت اجتماعی این فروشگاه آنلاین در سطح كشور پرداخته است. دوركاری در دیجی كالا حدودا غیر ممكن است

به گفته موسوی دیجی كالا 4600 نفر پرسنل دار و حدود 80 درصد این پرسنل در بخش عملیات فعالیت می نمایند. ازاین رو دوركاری برای بخش عملیات امكان پذیر نیست چونكه همواره باید در بخش ثبت، پردازش و ارسال كالا حضور و فعالیت داشته باشند.
وی اضافه كرد: «در كل دوركاری به معنای واقعی نداریم اما به پرسنل اعلام كردیم در صورتیكه احساس كسالت داشتند و مشكوك به مبتلا شدن بوند، از حضور در محل كار خودداری كنند».
با فروشندگان متخلف سریعا برخورد كردیم
موسوی در مورد عرضه ماسك با قیمت های نا متعارف در ایام ابتدایی شیوع كرونا اظهار داشت: «از پنج شنبه گذشته و از لحظه اعلام خبر ابتلای هم وطنان قمی، درخواست ماسك به شدت افزایش پیدا كرد و موجودی انبار خود دیجی كالا و فروشندگان به سرعت به اتمام رسید. وقتی نیاز مردم به ماسك را دیدیم، تلاش كردیم بخش تأمین خودمان را افزایش دهیم تا بتوانیم قیمت ها را كننترل نماییم. وقتی حجم تقاضا خیلی بالا رفت و عرضه نتوانسته خودش را با تقاضا هماهنگ كند، طبیعتا افزایش قیمت رخ می دهد. در این شرابط عملا وظیفه مهمی كه داشتیم كنترل قیمت ها بود. متاسفانه در ایام ابتدایی 2 فروشنده سو استفاده كردند و تا پیش از اینكه ابزارهای كنترلی و نظارتی در این حوزه را اجرایی نماییم، ماسك ها را با قیمت های بالا ارائه كردند. در نتیجه ما هم سریعا جلوی فروش آنها را گرفته و به مراجع قضایی هم معرفی كردیم و البته اجازه هم ندادیم ماسك ها با قیمت گرانی كه در سایت نمایش داده شده بود به فروش برسند».
عرضه 200 هزار ماسك با حاشیه سود و كمیسیون صفر
به گفته موسوی، دیجی كالا تا روز چهارشنبه این هفته بیشتر از 200 هزار ماسك با حاشیه سود صفر به فروش رسانده و از سویی ماسك های فروشندگان دیجی كالا را هم با كمیسیون صفر عرضه نموده است. موسوی همینطور تاكید داشت كه بخش عمده ای از این 200 هزار ماسك فروخته شده با قمیت 3500 تومان عرضه شده اند.

وی اضافه كرد: «ما مسئولیت اجتماعی خودمان دانستیم بدون یك ریال سود ماسك ها را حتی در دورترین نقاط كشور به دست مردم كشورمان برسانیم. عمده اینها ماسك های با قیمت خرید 3500 تومان بودند كه با همان قیمت به فروش رسیدند. بعضی از این ماسك ها كه ویژه بودند و قیمت 25 یا 31 هزار تومانی دارند، به سختی تأمین می شوند و به صورت روزانه می توانیم 10 تا 12 هزار عدد از این ماسك ها را فراهم نماییم كه همین تعداد هم بعد از نیم ساعت به صورت كامل به فروش می رسند. تا پیش از این اتفاق مجموعا 300 مدل ماسك در دیجی كالا تعریف شده بود كه از این تعداد تنها 4 مدل با قیمت های نامتعارف از سوی دو فروشنده عرضه شد».

وی همینطور در مورد اجرای طرح تشویقی برای عرضه كنندگان ماسك و لوازم بهداشتی در این شرایط اظهار نمود: «ما در دیجی كالا به تمامی فروشندگان این پلت فرم و هر كسی كه بتواند ماسك و لوازم بهداشتی جلوگیری از كرونا را عرضه نماید اعلام كردیم كه حاضریم این دسته محصولات آنها را با كمیسیون صفر عرضه نماییم ؛ البته تاكید كردیم قمیت ها باید كاملا متعارف باشند».
به اعتقاد موسوی در شرایط فعلی كه امكان دارد تخلفی در زمینه عرضه ماسك و لوزام بهداشتی با قمیت نامعارف صورت بگیرد، دو راه بیشتر وجود ندارد: اجازه دهیم فروشندگان با هر قیمتی این محصولات را عرضه كنند كه در این حالت همیشه موجود باشد یا اینكه محدودیت قیمت گذاری ایجاد نماییم كه در ادامه سبب ناموجود شدن در بعضی زمان ها می شود. به قول موسوی، دیجی كالا روش دوم را در پیش گرفته چونكه ممكن نیست كه همیشه ماسك در فروشگاه موجود باشد و همواره با قیمت متعارف ارائه شود.
خرید آنلاین در شرایط فعلی لزوم است
امیرحسن موسوی افزود: «امروزه خرید آنلاین برای مردم صرفا یك انتخاب نیست وضرورت است چونكه به هر حال ترددهای غیر ضروری باید كمتر شود و خرید آنلاین سبب می شود تردد غیرضروی كمتر شود. این مساله سبب شده افزایش قابل ملاحظه ای در سفارشات به خصوص در بخش محصولات سوپرماركتی و مواد غذایی داشته باشیم».
پرسنل بخش عملیات تحت فشار هستند اما مسئولیت اجتماعی مهمی داریم

به گفته موسوی، مراكز پردازش كالا و خوردوهای دیجی كالا هر چند ساعت یكبار ضدعفونی می شوند.



مدیر روابط عمومی دیجی كالا در مورد وضعیت پرسنل دیجی كالا در شرایط فعلی می گوید: «پرسنل مركز پردازش سه شیفت و بیشتر از ظرفیت شان فعلایت می كنند. مشكلاتی هم خودمان داریم و بعضی از نیروها به علت مشكوك بودن به این بیماری سر كارنمی آیند و ضرفیت ما از روزهای عادی هم كمتر است ؛ این در شرایطی است كه تقاضا از روزهای عادی خیلی بیشتر است و همین مساله فشار مضاعفی را به نیروهای ما در بخش عملیات وارد كرده. از طرفی هم سطح استانداردهای HSE را در محل كار بالا بردیم و شیفت كاری كارمندان باید بر مبنای همین استانداردها كاهش پیدا كنند چونكه مراكز و خودرو ها هر چند ساعت یكبار باید به صورت كامل ضدعفونی شوند».
موسوی اضافه كرد: «بحث توزیع ماسك و دستكش بین كاركنان هم هست كه همه اینها سبب می شود تایم سرویس پرسنل كاهش پیدا كند چونكه بخشی از این زمان به امور بهداشتی HSE اختصاص پیدا می كند. اما علیرغم این شرایط سخت، احساس می نماییم كه وظیفه داریم تمام سرویس ها را عرضه دهیم چرا كاهش تردد و كمك به سلامت مردم در این شرایط سخت را مسئولیت اجتماعی خودمان می دانیم. در كل تمام تلاشمان را می نماییم كه بخشی از چاره در این روزهای سخت باشیم». شفاف سازی، مهم ترین مزیت فروشگاه های آنلاین
به اعتقاد امیرحسن موسوی، یكی از مهمترین مزیت های فروشگاه آنلاین شفافیت آن است چونكه بستر آن ماهیت شفافی دارد و می توان فهمید هر شخص چه مقدار و با چه قمیت خرید كرده و اینكه هر محصول با چه قیمیت فروش رفته است.
وی اضافه كرد: «از آنجایی كه تمامی این اطلاعات به صورت آنلاین قابل مشاهده و نظارت است، می تواند جلوی سو استفاده های احتمالی سودجویان را در چنین شرایطی بگیرد و تضمین كند این محصولات به دورترین نقاط ایران هم برسد».
موسوی تصریح كرد كه همین الان در دیجی كالا برای خرید ماسك توسط هر كاربر محدودیت تعیین كرده ایم و هر شخصی می تواند دو بسته یا نهایتا سه بسته ماسك را بسته به نوع آن خریداری كند.
وی افزود: «حتی اگر ستاد ملی مقابله با كرونا هم تصمیم بگیرد، این توان تكنولوژیكی را داریم كه تعیین نماییم با هر كد ملی و شماره تلفن خاص تنها تعداد معینی ماسك و محصولات بهداشتی در این حوزه قابل خریداری باشد».
2121

1398/12/12
19:39:34
5.0 / 5
2290
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1399)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات