در باب اهمیت شفافیت در بحران

در باب اهمیت شفافیت در بحران به گزارش آنی تل وفا اسدی: استارت آپ های ایران سال پر بحرانی را پشت سر گذاشتند. سالی كه برمبنای پیش بینی ها می توانست برای استارت آپ ها سال نكو و رشد و شكوفایی باشد چنان رقم خورد كه می توان آن جمله معروف ریس دولت اصلاحات را برای حال روز كسب وكارهای آنلاین در سال 98 تعمیم داد و اظهار داشت: «اكوسیستم استارت آپی ایران هر 9 روز با یك بحران روبرو بود.»


این بحران ها را می توان با عنوان های تعطیلی استارت آپ ها، اجرای طرح رمز دوم پویا، اتفاقات آبان ماه، هواپیمای اوكراینی و شیوع ویروس كرونا در تقویم سال ۹۸ نقطه گذاری كرد. هرچند اگر ویروس كرونا اینچنین سایه بر اكوسیستم استارت آپی كشور نمی انداخت، قطعی اینترنت در پاییز ۹۸ و اجرای طرح رمز دوم پویا مهم ترین بحران های كسب وكارهای آنلاین كشور بودند. اما به جرات می توان گفت هیچ یك از بحران های این سال كسب وكارهای آنلاین كشور را به اندازه شیوع ویروس كرونا تحت تاثیر قرار نداد. بنا بر اعلام بانك مركزی، كرونا وقتی وارد ایران شد رسته های شغلی مختلفی همچون گردشگری، حمل و نقل عمومی و درون شهری، غذایی(رستوران ها) و... را تحت تاثیر قرار داد. كسب وكارهای مختلفی در اكوسیستم استارت آپی ایران در این عرصه ها مشغول به فعالیت هستند. برای مثال علی بابا در صنعت توریسم، اسنپ در حمل نقل عمومی و اسنپ فود در زمینه سفارش آنلاین غذا. حالا سوال اصلی اینجاست: وقتی كه وجود بحران كرونا و شرایط بد اقتصادی متاثر از آن بر كسی پوشیده نیست چرا در مخابره حقایق و شفافیت از طرف كسب وكارهای آنلاین كم كاری می بینیم؟ با شیوع ویروس كرونا كه حالا دیگر اپیدمی نیست و همه گیر جهانی شده، سازمان ها و كسب وكارهای كوچك و بزرگ برای بقا تصمیم های مهمی را گرفته اند تا با استراتژی های ریاضتی از این دوران جان سالم به در ببرند. در خارج از ایران اكسپدیا (Expedia Group) اختتام همكاری با برخی از پرسنل خودرا اقدامی در امتداد رشد پایدار در راه استراتژی های شان اعلام نمود. اما به رغم اینكه شفافیت و تصمیم گیری در زمان بحران، رد پای مثبتی از یك برند به جا می گذارد هستند كسب وكارهایی كه هنوز بحران را شناسایی نكردند یا از شفافیت فراری هستند. در ایران علی بابا زودتر از كسب وكارهای آنلاین دیگر این بحران را شناسایی و در یكی از اقدامات خود برای مقابله با بحران كرونا قرارداد ۱۸۲ نفر از پرسنلش را تمدید نكرد. بیانیه علی بابا درباره این تصمیم شفاف بود و واكنش های مثبت و منفی بسیاری به دنبال داشت. در این میان مجموعه های مختلفی برای جذب این افراد اعلام آمادگی كردند و از طرف دیگر انجمن كسب وكارهای اینترنتی با انتشار اطلاعیه ای تلویحا از این تصمیم انتقاد نمود. با اینكه انتشار بیانیه علی بابا در فضای اكوسیستم استارت آپی كشور بازخوردهای متفاوتی به دنبال داشت، اما آنرا می توان گامی در راه شفاف بودن در زمانه ای دانست كه بیشتر از حاشیه و شایعه و پنهان كاری می شنویم. در زمانه ای كه ابتدا زمزمه تعدیل یا عدم تمدید قرارداد پرسنل برخی كسب وكارهای آنلاین در شبكه های اجتماعی می پیچد، تكذیب می شود، بعد اعلام می كنند قرارداد این افراد به سبب ضعف در عملكردشان تمدید نشده و دست آخر بیانیه منتشر می كنند كه كرونا دلیل ماجراست. حالا باید منتظر ماند و دید دیگر كسب وكارهای آنلاین كه بر اثر شیوع ویروس كرونا متضرر شده یا می شوند در مواجه با این بحران كدام رویكرد را انتخاب می كنند؛ شفافیت یا پنهان كاری. ۲۱۲۱


منبع:

1399/01/03
20:40:09
5.0 / 5
154
تگهای خبر: آنلاین , اثر , اینترنت , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1399)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات