جزئیات رجیستری غیر حضوری در مبادی ورودی

صف های رجیستری جمع شد

صف های رجیستری جمع شد طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران با شروع رجیستری غیرحضوری از اول دی ماه صف های رجیستری در مبادی ورودی گمرک جمع شده و هم اکنون مسافران در کمتر از یک دقیقه پروسه حضوری را انجام می دهند، اما باید مابقی این مراحل بر طبق شیوه نامه تدوین شده طی یک ماه پس از خروج صورت گیرد.


به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، پس از آن که از ۱۲ مهرماه انجام رجیستری گوشی باید در مبادی ورودی و به صورت حضوری انجام می شد، تشکیل صف های طولانی و معطلی فراوان سبب اعتراضات زیادی از طرف مسافران شد. در عین حال که گمرک ایران نیز به سبب ازدحام جمعیت با مشکلاتی در این رابطه روبه رو شده بود که در مجموع در وضعیت کرونائی موجود امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فراهم نبوده و عاملی برای شیوع بیماری کووید-۱۹ شده بود.
براین اساس در ۱۸ آذرماه مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - در نامه ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با ارائه گزارشی از شرایط موجود درخواست نمود که جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همین طور در امتداد رضایتمندی مسافران ورودی و نظام مند کردن پروسه رجیستری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، به صورت غیرحضوری و بعد از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک صورت گیرد تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید-۱۹ با قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.

با توجه به مکاتبه صورت گرفته و همین طور اعلام قبلی ستاد مقابله با کرونا برای هشدار نسبت به وضعیت شکل گرفته در مبادی ورودی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، قرار شد که از اول دی ماه رجیستری به صورت غیرحضوری صورت گیرد که براین اساس ثبت اطلاعات و مشخصات گوشی تلفن همراه در بدو ورود انجام می شود.

آخرین وضعیت رجیستری غیر حضوری
این در حالی است که پیگیری وضعیت جریان مبادی ورودی پس از شروع رجیستری با این اعلام معاون فنی گمرک ایران همراه بود که از بامدادان یکشنبه(اول دی ماه) رجیستری غیر حضوری اجرائی شده و در کمتر از یک دقیقه نسبت به ثبت اطلاعات اولیه مسافران اقدام و صف های طولانی حذف گردیده است.
ارونقی در ادامه با اشاره به بخشنانه ابلاغی اخیر به ناظرین، مدیران کل و مدیران حوزه نظارات و گمرکات اجرائی ددر رابطه با انجام رجیستری غیر حضوری در مبادی ورودی توضیحاتی ارائه کرد.
وظیفه گمرک چیست؟
وی اظهار داشت: گمرکات مسافری ضمن رویت گوشی تلفن همراه مسافرین ورودی مکلف هستند با بهره گیری از دستگاه بارکدخوان نسبت به ورود اطلاعات مربوط به کد ملی‏/کدفراگیر مسافر، شماره گذرنامه مسافر، شماره ‏/شماره های IMEI گوشی تلفن همراه اقدام نمایند و درصورت امکان شماره تلفن همراه به نام فرد متقاضی (در هنگام ورود مسافر ارائه سیم کارت بنام مسافر الزامی نیست) در سامانه merchant ثبت گردد.
نیاز به سیمکارت نیست
معاون گمرک با اشاره به اینکه ثبت اطلاعات فقط توسط دستگاه بارکدخوان و از روی بارکدهای مندرج در گوشی یا گذرنامه مسافر وارد سامانه شده و هیچگونه درخواست مکتوب دیگری از مسافر ورودی بصورت مکتوب ستاندن نمی گردد، اضافه کرد: بدیهی است با شماره گیری کد دستوری *#۰۶# حتی بدون زدن کلید تماس هم می توان کد IMEI گوشی را دریافت و مطابقت داد. این در حالیست که انجام این فرایند، نیاز به الزام به قراردادن سیم کارت در گوشی نداشته و باید گمرکات ورودی از الزام مسافرین جهت خرید و ارائه سیم کارت برای رجیستری کردن گوشی در مبادی ورودی جدا اجتناب کنند.
ارونقی اصرار کرد که ورود اطلاعات با نظارت مستمر بر روند انجام امور، انجام شده و گمرکات ملکف شده اند ترتیبی اتخاذ کنند تا ضمن رعایت کلیه‌ی پروتکل های بهداشتی در امتداد قطع زنجیره شیوع کرونا، هیچگونه ایستایی از جانب گمرک برای مسافرین ورودی ایجاد نشود.
پس از خروج امکان درخواست نیست
وی تصریح کرد که دستورالعمل ابلاغی در معرض دید مسافرین ورودی قرار گرفته و اطلاع رسانی مطلوب صورت خواهد گرفت، چونکه بعد از خروج مسافر از سالن، گمرک از پذیرش هرگونه درخواست جهت ورود اطلاعات گوشی تلفن همراه مسافر خودداری خواهدنمود.
تکلیف مسافرین ورودی بعد از ثبت اطلاعات فوق، جهت رجیستری گوشی تلفن همراه
این مقام مسئول در گمرک ایران در ادامه با اشاره به تکالیف مسافران در رجیستری گوشی توضیح داد: بعد از درج اطلاعات اولیه گوشی تلفن همراه مسافر توسط گمرک، مسافرین ورودی قادر خواهند بود، سایر اطلاعات تکمیلی و پرداخت حقوق ورودی مربوطه را بصورت غیرحضوری و بدون مراجعه به گمرکات اجرائی یا دفاترستادی گمرک ایران، بوسیله آدرس http: ‏/‏/epl.irica.gov.ir‏/ImeiRegister بر روی بستر اینترنت مطابق راهنمای رجیستری پیوست ( ظرف یکماه از تاریخ ورود خود به کشور )، انجام دهند. همین طور در صورت عدم وجود اطلاعات ارزش برای گوشی تلفن همراه مراتب می بایست بوسیله میز خدمت الکترونیکی – دفتر ارزش به آدرس help.irica.ir اقدام گردد.
شرایط مسافرین ورودی ۱۲تیر تا۳۰ آذرماه
وی درباب آن دسته از مسافرین ورودی دارای گوشی تلفن همراه که در بازه زمانی ۱۲ تیرماه تا ۳۰ آذرماه سال جاری وارد کشور شده و موفق به انجام پروسه ثبت و رجیستری گوشی همراه خود در سالن مسافری نشده اند، نیز اظهار داشت که امکان ثبت اطلاعات بوسیله آدرس اینترنتی http: ‏/‏/epl.irica.gov.ir‏/ImeiRegister از ۱۰ دی ماه فراهم خواهد شد که لازم است مسافرین حائز شرایط، ظرف یک ماه از تاریخ فراهم شدن این امکان، نسبت به انجام تشریفات رجیستری گوشی تلفن همراه خود بصورت غیرحضوری اقدام نمایند.
ارونقی اصرار کرد که باید توجه داشت امکان ثبت گوشی تلفن همراه موضوع این بند، بوسیله گمرکات اجرائی (سامانه merchant) همچنان امکان پذیر است.
پیگیری مشکلات در رابطه با پروسه رجیستری تلفن همراه
وی در ادامه به شرایط تعیین شده برای پیگیری مشکلات نیز اشاره نمود و اظهار داشت: در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان پیگیری مراتب بوسیله میز خدمت الکترونیک به آدرس help.irica.ir و شماره تلفن مرکز تماس ۴۳۸۹۱‏-۰۲۱ برقرار است.
همچنین گمرکات اجرائی کشور در صورت بروز هرگونه مشکل فنی در انجام پروسه باید مراتب را از دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران پیگیری و رفع اشکال کنند.



1399/10/05
02:22:10
5.0 / 5
957
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات