گزارش آنی تل؛

10پیش بینی فناورانه در سال جدید

10پیش بینی فناورانه در سال جدید آنی تل: پیش بینی های فناورانه با وجود ادامه پاندمی کرونا حاکی از آنست که فناوری در سال جدید در 10 حوزه با چهره های متفاوتی خودرا نشان میدهد و گسترش آن در این عرصه ها بیش از پیش خواهد بود.


به گزارش آنی تل به نقل از مهر، در سالی که گذشت روند شیوع کرونا بر تمام وجوه زندگی انسان از کار، آموزش و بهداشت گرفته تا رفتارهای اجتماعی و ارتباط با یکدیگر تأثیر شگرفی گذاشت. یک سال قبل کسی تصور نمی کرد اپلیکیشنی برای تماس تصویری به محبوبیت عظیم برسد و کسب و کارهای بزرگ بجای برگزاری نشست های حضوری از آن استفاده کنند. در حقیقت ۲۰۲۰ سالی مملو از تغییرات دیجیتالی عظیم بود که در واکنش به شیوع کرونا به وجود آمدند. پاندمی درک انسان از قابلیت های فناوری و استفاده از آن برای ارتقای زندگی بشر را افزایش داد. هرچند هیچکس صاحب گوی پیش بینی نیست و نمی توان با قطعیت درباره سال جدید و ۲۰۲۱ میلادی و وضعیت فناوری در آن اظهار نظر کرد، اما به طور قطع در آینده نزدیک فناوری به شیوه مستمر زندگی و شغل ما را تغییر می دهد و بنظر می رسد سرعت این تغییر نیز بیشتر شده است. در همین راستا در زیر ۱۰ روند برتر فناوری که بر آینده بشر بیشترین تأثیر را دارند بررسی شده است: محیط کاری دیجیتال ماندگار می شود توسعه سریع ابزارهای همکاری آنلاین در واکنش به قرنطینه ها و دستور مقامات کشورهای مختلف به ماندن مردم در خانه، سبب شده سازمان ها و شرکت های مختلف ازراه دور برای مشتریان شان سرویس ارائه نمایند و با ساختن فضاهای دیجیتالی به افراد کمک کنند همچنان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بعنوان مثال «مایکروسافت تیمز» از آوریل سال قبل تا حالا حدود ۳۰۰ میلیون جلسه مجازی برگزار کرده است. پیش بینی می شود، تغییر ترجیحات کارمندان و کاهش تأثیر دفاتر کاری بر آلودگی ها سبب خواهد شد این مدل هیبریدی به یک هنجار تبدیل گردد. باتوجه به آنکه هر روز قابلیت های جدیدی برای محیط های مجازی ارائه می شود، سازمان ها باید خودرا برای تحول محیط های کاری دیجیتال با سرعتی خارق العاده آماده کنند. حالا شرکتها باید زیربنای خودرا قدرتمندتر کنند تا کارمندانشان برای دومین سال شیوع پاندمی همچنان با فضای کاری ازراه دور ارتباط برقرار کنند.

بگفته کارشناسان فناوری، در آینده شرکتها از مدل هیبریدی دفتر کار در همه مواقع سال پیروی خواهند کرد که در آن افراد بیشتری دورکاری می کنند. هرچند هنوز معلوم نیست پاندمی چه زمان تمام می شود، اما تعداد کارمندان دورکار به تدریج کاهش پیدا می کند اما تعداد آنها در پایین ترین میزان به ۳۰۰ درصد سطح پیش از شیوع همه گیری خواهد رسید. به بیان دیگر خیلی از کارمندان برای مدت طولانی تری دور کار می مانند. تغییرات ابر رایانشی سرعت می گیرد هم اکنون بخش عظیمی از زندگی انسان به وضعیت آنلاین منتقل شده است. گسترش دورکاری، انفجار تجارت الکترونیک و جریان های بی شمار محتوا که در محیط خانه به آسانی در اختیار کاربر قرار می گیرد، به گسترش استفاده از فناوری ابر رایانشی و مصرف آن منجر می شود. در نتیجه چنین روندی، توسعه فناوری مذکور رشد دو رقمی خواهد داشت. هرچند خیلی از سازمان ها هنوز در مراحل اولیه توسعه و انتقال به فناوری ابر رایانشی هستند، اما گسترش دیجیتالیزه شدن پروسه گذر به فناوری ابر را تسهیل می کند و از طرف دیگر این اتفاق به کسب وکارها کمک می نماید به سود دست یابند، کارآمدتر، نوآورتر و سریع تر باشند. امنیت سایبری در اولویت بیشتر قرار می گیرد بطور معمول بعد از رویدادهای جهانی، پیامک ها و ایمیل های کلاهبردارانه بیش از پیش گسترش می یابند. متأسفانه شیوع کووید ۱۹ نیز از این روند مستثنی نبود. مطالعات نشان می دهد ۴۱ درصد سازمان ها با افزایش چنین رویدادهایی روبرو شده اند. بطور کلی ایمیل های فیشینگ و حملات بدافزاری که کارمندان دورکار را هدف می گیرند، بیش از پیش گسترده شده اند. بدین جهت ایمن سازی شبکه ها بیش از پیش اولویت کارشناسان و کسب و کارهای مختلف است. دراین زمینه آموزش هایی درباره امنیت سایبری به کارمندان اهمیت خاصی دارد. رشد اتوماسیون هوشمند و هوش مصنوعی هم اکنون ماشین های پیشرفته و مجهز به هوش مصنوعی پروسه اتوماسیون و دیجیتالیزه شدن در اطراف ما را تسریع کرده اند. بعنوان مثال چت بات ها در فرایندهای کسب و کاری یکپارچه شده اند و باتوجه به اطلاعات کارهایی انجام می دهند، بدین سان انسان ها می توانند روی کارهای ارزشمندتر تمرکز کنند. باتوجه به آنکه فناوری ها دراین زمینه بوسیله ابر رایانشی قابل دسترس تر خواهند بود، خودکارسازی هوشمند و هوش مصنوعی از مرحله آزمایشی به مقیاس اجرائی منتقل شده اند.
خدمات درمانی آنلاین کووید ۱۹ به کاتالیزوری برای اجرای تغییراتی عقب مانده در صنعت خدمات درمانی منجر گردیده است. سیستم های بهداشتی در سراسر جهان با اتکا به فناوری های دیجیتال خدمات درمانی را بوسیله کانال های نوین انجام می دهند و فرایندهای نظارت بر بیمار و ردیابی تماس را پشتیبانی می کنند. در فضای جدید جهانی، تغییرات دیجیتال برای ایجاد سیستم خدمات درمانی مستحکم تر لازم است. چنین سیستم های خدمات درمانی می توانند مراقبت های یکپارچه بیمار محور ارائه کنند، از تصمیم گیرهای دقیق پشتیبانی کنند و به رشد نوآوری های مختلف همچون پیشرفت در قابلیت های عملیاتی و پشتیبانی کمک کنند. آموزش ازراه دور ماندگار می شود خیلی از دانش آموزانی که حالا به شیوه مجازی در کلاس های درسی شرکت می کنند، از این وضعیت خسته شده اند. اما بنظر می رسد آموزش آنلاین فرایندی ماندگار است و این وضعیت البته شامل بزرگسالان نیز می شود. اما ایجاد چنین تغییری یعنی گذر از کلاس های درس واقعی به مجازی یک مدل ادامه دار همراه خودآموزی است که فرایندهایی در بطن آن یکپارچه شده است. گسترش تقاضا برای هوش مصنوعی اخلاق مدار قبل از این شرکتها ماشین های یادگیری و دیگر فناوری های هوش مصنوعی را به کار می گرفتند و توجه اندکی به تأثیر اخلاقی آن داشتند. اما پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک کاربران بیشتر به ارزش ها اهمیت دهند و کارمندان از شرکتها انتظار دارند این فناوری را به شکلی مسئولانه به کار گیرند. طی چند سال آینده شرکتها عامدانه کسب وکار با شرکایی را انتخاب می کنند که از هوش مصنوعی به شیوه مسئولیت پذیرانه استفاده کنند. تغییر استراتژی های ابر به سمت رایانش مرزی بطور معمول توجه به رایانش مرزی(Edge Computing) با اینترنت اشیا مرتبط بوده است. رایانش مرزی به مفهوم یک الگوی محاسباتی توزیع شده است که برای بهبود زمان پاسخ و صرفه جویی در پهنای باند، محاسبات و ذخیره اطلاعات را به محلی که مورد نیاز است، نزدیک می کند. در ۲۰۲۰ میلادی نوآوری در نسل جدید ارتباطات، فناوری های ملی مبتنی بر ابر و ساختار رایانش ابری در کنار یکدیگر به دستاوردهای مهمی در یکپارچه سازی رایانش ابر به رایانش مرزی منجر می شدند. طی ۳تا۵ سال آینده شرکتها استراتژی های ابر خودرا طوری تغییر می دهند تا خدمات مرزی بیشتری را در بر گیرد و در نتیجه سلطه فروشندگان ابر رایانشی بر بازار کاهش پیدا می کند.
نیاز جدی به توسعه نسل پنجم اینترنت
از سوی دیگر فناوری نسل پنجم اینترنت همراه در سال جدید گسترده تر می شود. نیاز به ارتباط سریع و قابل اطمینان از چند ماه قبل بیشتر شده است. هنگامیکه همکاری دیجیتال، دورکاری و ویدئوکنفرانس ها به قسمتی از زندگی انسان تبدیل شدند، باید راه هایی برای ارتقای سرعت یافت. اپراتورهای مخابراتی به روشنی می دانند فناوری ۵G مسیر مورد نیاز آنها است. حدود ۵۱ درصد شرکت هایی که از اینترنت اشیا استفاده می نمایند، به ارتقای چشم انداز نیاز کارمندان، رفتارها و عملکرد آنها اشاره کرده اند. رایانش کوانتومی پررنگ تر می شود
رایانش کوانتومی در مدیریت کووید ۱۹ کمک حال بوده است. بطور دقیق تر این فناوری به مدیریت گسترش بیماری، جستجو برای واکسن های احتمالی و درمان های مختلف کمک کرده است. افراد به تدریج قدرت رایانش کوانتومی را درک می کنند و احتمالاً در آینده شاهد استفاده بیشتر از آن در صنایع مختلف خواهند بود.


منبع:

1400/01/07
14:50:52
5.0 / 5
1005
تگهای خبر: آنلاین , ابزار , اپراتور , اپل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات