درگاه خدمات عمومی دولت چه می کند؟

درگاه خدمات عمومی دولت چه می کند؟ به گزارش آنی تل، گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار ( PGSB) بستری برای عرضه خدمات سازمان های دولتی و بنگاه های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است.



به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، سال ۱۳۹۸ بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران به استناد مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، گذرگاه عمومی خدمات دولت را راه اندازی و در جهت برون سپاری و بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در چارچوب طرح (PPP ) و به شکل (BOT) اجرا کرد.

بر این اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران از راه فراخوان و رقابت عمومی پروژه گذرگاه عمومی خدمات دولت را طی برنامه ای هفت ساله به بخش خصوصی واگذار کرد و در پایان پروژه تمامی زیرساخت ها، دست آوردها، امتیازات و حقوق مادی و معنوی ناشی از اجرای این طرح به سازمان فناوری اطلاعات ایران منتقل خواهد شد؛ در این پروژه دریافت خدمات و استعلامات مرکز ملی تبادل اطلاعات از راه عرضه برخی از رابط های برنامه نویسی (API ) فراهم می شود.

در همین رابطه عضو هیات مدیره یکی از شرکتهای مجری پروژه گفته بود هدف ما بعنوان اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت تسهیل در عرضه این (API)ها در کسب وکارها البته با نگاه ویژه به حفظ امنیت سازمان های سرویس دهنده و گیرنده، حفظ حریم خصوصی کاربران و داده های حساس است.

اهداف اصلی در این پروژه تسهیل خدمات و سرویسهای دولتی و عمومی به کسب و کار ها و شرکت ها اعلام شده بود. همینطور در نظر گرفته شده بود که سرویسهای دولت در یک قالب یکپارچه به مردم عرضه شود و از راه ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی بتوان که این استفاده را گسترش داد.

بنا بر اعلام مسؤلان پروژه، در شش ماه گذشته عمده تمرکز این شرکت بر طراحی، تدوین و نهایی سازی معماری مورد نیاز در این طرح (PGSB) بوده و به طبع تأمین زیرساخت ها و نیازمندی های سخت افزاری جهت نصب در دیتا سنتر سازمان فناوری اطلاعات است. این پروژه در ابتدا با چهار دستگاه سرویس دهنده و ۶۸ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده آغاز به کار کرد، اندکی بیشتر از یک و نیم میلیون تراکنش داشت، در سال ۱۳۹۹ با ۱۶ دستگاه سرویس دهنده و ۲۷۲ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده به تعداد چشمگیر ۱۹۳ میلیون تراکنش رسید.

تعداد تراکنش های این گذرگاه در سال قبل بالغ بر ۳۹۴ میلیون تراکنش اعلام گردید و پیشبینی می شود تا آخر سال جاری این رقم از ۵۵۰ میلیون تراکنش گذر کند که این امر نشان دهنده رشد روزافزون اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور با عنایت به این خدمات و بازار رو به توسعه آن است.

به تازگی محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - اعلام نموده که شمار تراکنش های خدمات عمومی در طول سال ۱۴۰۰ حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون عدد بود و این در حالیست که تنها طی شش ماهه نخست سال جاری این میزان تراکنش به چهار میلیارد عدد رسیده است. این سرویس الان توسط دو شرکت خصوصی با مجوز و راهبری وزارت ارتباطات بعنوان سکومند موارد احتیاج به اطلاعاتی مانند خصوصیت های هویتی و پستی را در اختیار بخش خصوصی در جهت عرضه به مردم قرار می دهد.

از این سرویس در زمان ثبت نام خودرو و یا استعلام مدارک تحصیلی و مشابه آن در جهت عرضه خدمات دهی به اطلاعات استفاده می شود و در صورتیکه دانش بنیانی بخواهد در حوزه خدمات شکل بگیرد و باید اطلاعاتی از جانب حاکمان به کمک بخش خصوصی توانمند در عرضه خدمات به مردم عرضه شود؛ همینطور دولت به منظور ایجاد تحول در خدمات باید برنامه ریزی لازم جهت دستیابی به تکنولوژیهای جدید را در دستور کار قرار دهد.

این پروژه به مناسبت هفته دولت با حضور عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری -معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و صادق عباسی شاهکوه-رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسما راه اندازی شد.

با این اوصاف، شروع به کار اپراتورهای خدمات رسان کسب وکارها (PGSB) پروژه ای است که حالا با عنایت به اهمیت اشتغال زایی، ضرورت افزایش کیفیت خدمات به مردم عرضه شده و در نهایت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است.





منبع:

1401/08/05
13:47:56
5.0 / 5
341
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اطلاعات , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات