اقدامات یك سال گذشته در راستای ایجاد شفافیت در حوزه آی سی تی

از رمز یكبار مصرف برای احراز هویت كاربران تا كدهای دستوری برای غیرفعال سازی اینترنت آزاد

از رمز یكبار مصرف برای احراز هویت كاربران تا كدهای دستوری برای غیرفعال سازی اینترنت آزاد به گزارش آنی تل اجرایی كردن رمز یكبار مصرف برای احراز هویت كاربران در هنگام فعال سازی سیمكارت، اجبار قانونی اپراتورها به ارائه خدمات ارزش افزوده در چارچوب بسته های اعتباری، پیشبینی كدهای دستوری جهت غیرفعال سازی مصرف آزاد اینترنت، از اقداماتی است كه در یك سال قبل در جهت ایجاد شفافیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت فضای رقابتی سالم بین اپراتورها انجام شده است.


به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی قبل درباره عملکرد یک ساله وزارت ارتباطات اظهار نمود: جمهوری اسلامی در هفت سال گذشته، به گواهی سازمان جهانی مخابرات، در دو سال متوالی، دومین مقام در نرخ رشد توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دنیا را به خود مختص کرده است. آنچه مرم می توانند به صورت ملموس درک کنند، این است که در دسترسی به خدمات پهن باند ثابت و همراه، تعداد کاربران ایران از ۱۱ میلیون به ۷۳ میلیون نفر رسیده و رشد ۵.۶ برابری داشته است.
وی افزود: متوسط سرعت اتصال مردم به شبکه پهن باند در شهر، روستا، جاده و مناطق مختلف، تلفن خانگی و همراه، از متوسط ۰.۲۵ مگابیت برثانیه در سال ۹۲، به ۷ مگابیت برثانیه رسیده و رشدی ۲۷ برابری داشته است. همینطور متوسط قیمت خدمات بر حسب واحد خدمات بخصوص در حوزه دیتا نصف شده است. در سال ۹۲، صفر روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند و امروز به ۳۲ هزار روستا رسیده است. نزدیک ۶۰۰۰ استارت آپ فناوری اطلاعات، ۳۵ هزار محصول خدمات ایرانی را در فضای مجازی عرضه می کنند که این آمار در سال ۹۲، به تعداد ۴۸ خدمت بوده است.

۱۲۱ میلیون مشترک تلفن همراه در سال ۹۹
در این راستا، حسین فلاح جوشقانی -رئیس رگولاتوری- هم در یادداشتی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوشت: نگاهی به آمار مقایسه ای شاخصهای ارتباطی و فناوری اطلاعات بخش، نشان از جهشی صعودی دارد که اعداد آن حداقل در بازه زمانی پنج ساله رشدی چشم گیر داشته است. با افزایش مشترکین تلفن همراه از ۷۰ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۱۲۱ میلیون نفر در سال ۹۹، ضریب نفوذ ۱۴۴ درصدی تلفن همراه در کشور رقم خورده است.
وی ادامه داد: با ارتقای شبکه اپراتورهای تلفن همراه به نسل سه و چهار و ارائه خدمات داده تلفن همراه بر بستر گوشیهای هوشمند، مشترکین پهن باند سیار هم در بین آمار و اطلاعات حوزه ICT جایی برای خود باز کرده و تعدادشان از ۳۳ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۷۳ میلیون نفر امسال رسیده است و در کنار مشترکین پهن باند ثابت ضریب نفوذ ۹۸ درصدی اینترنت پهن باند را رقم زده اند. تعداد روستاهای دارای پوشش شبکه ملی اطلاعات از ۲۵ هزار روستا در سال ۹۵ به ۵۴ هزار روستا در سال ۹۹ رسیده و ۹۴ درصد از جاده های اصلی و فرعی کشور تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته اند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تغییر این آمار و ارقام نشان از تحقق هدف توسعه کمی و پوشش سراسری ارتباطات در چند سال قبل دارد، اضافه کرد: روندی که حالا (یا در یک سال گذشته) با اشباع بازار، حرکتی آهسته به خود گرفته است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر آن داشته همزمان با در هم تنیدگی بیشتر ارتباطات و فناوری اطلاعات با زندگی روزمره مردم با تغییر رویکرد توسعه کمی به توسعه کیفی، اولویت های دیگری را برای خود ترسیم کند. توسعه ای که شفافیت، افزایش کیفیت سرویس ها، پاسخگویی مطلوب تر به مردم از الزامات آن است.

امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه ای کیفیت سرویس اینترنت
فلاح جوشقانی تصریح کرد: بر همین مبنا سامانه هایی چون "دسترسی پهن باند ثابت خانگی (XDSLPULS.ir)" و "نت سنج پلاس (netsanjplus) "، افتتاح شد تا بتواند به مشترکان حق انتخاب بیشتری بدهد و با امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه ای کیفیت سرویس اینترنت، نحوه پشتیبانی و وضعیت پوشش اپراتورها، نقش آنها را در نظارت بر ارائه دهندگان خدمات حوزه ICT پُررنگ تر کند. درکنار بازبینی در فرایندهای سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵ و کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات از ۱۸ به ۴ روز در طول چهار سال گذشته، "کمیته عالی حفاظت از حقوق مصرف کننده" در تیرماه سال ۹۸ بوجود آمد تا به درخواست های تجدیدنظر شاکیان حوزه ICT در سامانه ۱۹۵ رسیدگی شود.
وی با اشاره به اقدامات یک سال قبل در جهت ایجاد شفافیت اظهار داشت: اجرایی کردن رمز یکبار مصرف برای احراز هویت کاربران در هنگام خرید یا فعال سازی سیمکارت، اجبار قانونی اپراتورها به ارائه خدمات ارزش افزوده در چارچوب بسته های اعتباری، پیشبینی کدهای دستوری مختلف در جهت غیرفعال سازی مصرف آزاد اینترنت و دریافت صورتحساب کارکرد خطوط تلفن ثابت، راه اندازی سامانه ارزیابی و رتبه بندی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی از دیگر اقداماتی است که در یک سال قبل در جهت ایجاد شفافیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت فضای رقابتی سالم بین اپراتورها انجام شده تا خدمات حوزه ICT با کیفیت بهتر به کاربران ارائه شده و زمینه سوءاستفاده احتمالی متخلفین را کم کند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، افزود: با عنایت به شیوع کرونا، نقش شبکه ملی اطلاعات در زیرساخت های کشور همچون زیرساخت های مورد نیاز آموزش بسیار پُررنگ شده است. در همین راستا توسعه دسترسی در حوزه پهن باند ثابت شبکه ملی اطلاعات در دستور کار جدی این سازمان برای یکسال آینده است.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه ایران در این برهه بیشتر از هر زمان دیگر شاهد اثرات منفی اقتصادی تحریم های ظالمانه ای است که بر ما تحمیل شده، اضافه کرد: شرایطی که عرصه را بر فعالان بازار ICT تنگ تر کرده و هزینه های ارائه سرویس کیفی را افزایش داده است. اما از طرفی همت و تلاش ما را بعنوان بخشی از بدنه دولت در به کارگیری ظرفیت ها و توانمندی های داخلی هم بالاتر برده است. امید که همه دست اندرکاران امور همچون گذشته از این گذر تاریخی سربلند بیرون رفته و برگ دیگری از تاریخ این مرز و بوم با دستاوردهایی ماندگار ورق بخورد.




منبع:

1399/06/10
20:50:48
5.0 / 5
1813
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات