پوشش تلفن همراه داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورهاست

پوشش تلفن همراه داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورهاست بگفته مدیركل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند كه تمام شهر را از نظر  آنتن تلفن همراه پوشش بدهند و این تعهد داخل ساختمان ها، پارك ها و پاساژهای متعارف را در بر می گیرد.


به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، گستردگی پوشش تلفن همراه یکی از مباحث مهم در بخش ارتباطات سیار است که با میزان رضایت مشتری از اپراتورهای تلفن همراه رابطه ای مستقیم دارد و پوشش دهی نامناسب اپراتورها منجربه نارضایتی و ثبت شکایت از طرف مشترکان می شود.
مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در شش ماهه اول سال 1399 در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵، ۵۴۸۸ شکایت در حوزه عدم آنتن دهی تلفن همراه ثبت کرده اند که قسمتی از این شکایات مربوط به عدم آنتن دهی در داخل ساختمان است. مشکلی که با همکاری سایر دستگاه های اجرائی و مشترکان قابل حل شدن است.
در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سیدمحمد امامی - مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره وضعیت پوشش تلفن همراه در مناطق مختلف شهری، روستایی و جاده ها در سه نسل 2G، 3G و 4G توضیح داد: هم اکنون، ۱۳۱۹ شهر فناوری 2G، ۱۲۸۹ شهر فناوری 3G و ۱۱۵۸ شهر تکنولوژی 4G را پوشش می دهند. در روستاها نیز آمار سه تکنولوژی به ترتیب ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا، ۵۹۷۶ روستا و ۳۳۹۹ روستاست. ۸۶ درصد جاده های کشور نیز 2G، ۶۷ درصد 3G و ۳۹ درصد 4G را پوشش می دهند.
وی در پاسخ به اینکه چه دلایلی موجب بروز مشکلات در زمینه عدم پوشش دهی در بعضی مناطق می شود، اظهار داشت: دلیلهای متفاوت می باشد که همچون آن می توان به عدم همکاری شهرداری ها و مردم، سرقت دکل ها، وضعیت جغرافیایی، میزان جمعیت، آب و هوای منطقه -که می تواند بر سیگنال های مخابراتی تاثیر بگذارد - اشاره نمود. برای مثال هم اکنون پوشش دهی در بعضی مناطق کلانشهرها تحت تاثیر هارمونی ساخت وسازها، قرار گرفته است، برای اینکه حتی مصالح به کاررفته در ساختمان ها و قطر دیوارها، سیگنال های مخابراتی را تحت تاثیر قرار می دهد. درباره مشکلات پوشش دهی در جاده ها و روستاها نیز می توان به نبود زیرساخت های لازم مانند برق جاده، عدم دسترسی برای راه اندازی سایت و موضوع سرقت های مکرر تجهیزات مخابراتی اشاره نمود.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره عدم همکاری شهرداری ها و اینکه چرا شهرداری ها برای راه اندازی و نصب سایت و دکل با اپراتورها همکاری نمی کنند، بیان کرد: عمده مشکل اپراتورها در بحث پوشش دهی شهرها به موضوع راه اندازی سایت ها به سبب ممانعت های مردمی و قوانین شهرداری ها مربوط می شود؛ متاسفانه در این بخش در بعضی از شهرها، شهرداری ها به صورت سلیقه ای با موضوع نصب دکل و تجهیزات مخابراتی برخورد می کنند. البته رگولاتوری و مناطق نه گانه آن تا جایی که قوانین اجازه می دهد با شهرداری ها در تعامل هستند اما معتقدم این تعاملات باید در مقررات شهرداری ها گنجانده شود.
امامی با اشاره به تعاملات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شهرداری ها اظهار داشت: در شهر تهران جلساتی بین شرکت ارتباط مشترک شهر و نمایندگان رگولاتوری برگزار می گردد که در زمینه صدور مجوز نصب دکل های مخابراتی در بعضی مناطق توافقاتی انجام شده است، در سایر شهرها نیز مدیران مناطق نه گانه رگولاتوری با شهرداری های حوزه فعالیت خود تعاملاتی را انجام داده اند؛ امیدواریم همکاری رگولاتوری با شهرداری ها وارد مرحله جدیدی شود.
وی درباره چگونگی همکاری مردم با اپراتورها بیان کرد: مردم از کیفیت آنتن دهی در بعضی مناطق خصوصاً در داخل منزل، اداره و... در مناطق پرجمعیت و متراکم شکایت دارند. متاسفانه مردم دراین زمینه نگرانی هایی دارند و بنا بر این در بعضی موارد با اپراتورها همکاریهای لازم صورت نمی گیرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره اینکه مردم به این علت که فکر می کنند دکل های آنتن سرطان زاست، اجازه نصب دکل ها را نمی دهند، اظهار داشت: متاسفانه گاهی این تصور اشتباه که دکل های مخابراتی سرطان زاست، شنیده می شود، در صورتیکه تجهیزات مخابراتی بر طبق استانداردهای جهانی ایجاد می شود. علاوه بر این، کیفیت و عملکرد این تجهیزات به صورت مداوم توسط دستگاه های مسئول مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و به مردم اعلام می شود که نصب این تجهیزات روی ساختمان ها مشکلی برایشان ایجاد نمی کند.
امامی در پاسخ به اینکه آیا اپراتورها تعهدی در مورد پوشش دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان دارند، اظهار داشت: اپراتورها بر طبق پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ملزم هستند تمام سطح شهر همچون داخل ساختمان ها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش بدهند و این کاملاً بدیهی است که این تعهد داخل ساختمان ها، پارک ها و پاساژهای متعارف را در بر بگیرد.
وی با اعلان اینکه می توان اپراتورها را به پوشش دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان ملزم کرد، اظهار داشت: اپراتورها در این مورد الزام دارند و درصورت رعایت نکردن این مساله بر طبق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جریمه می شوند. البته رگولاتوری معتقد می باشد همانطور که سازمان نظام مهندسی پس از بررسی وضعیت سیم کشی برق و نصب کنتور در ساختمان ها، مجوز اختتام کار را برای آن ساختمان صادر می کند، باید با تدوین مقررات مناسب، برای برج ها و ساختمان های بلند نیز تهیه تجهیزات و جانمایی برخی وسایل مخابراتی را الزامی کند.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در پاسخ به اینکه باتوجه به مفاد پروانه فعالیت و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آیا اپراتورها به تعهدات خود در زمینه ایجاد یا برقراری پوشش تلفن همراه عمل کرده اند، اظهار داشت: به صورت کلی، بله. اپراتورها حتی در بعضی تعهدات مانند پوشش دهی نسل ۳ و ۴ موبایل فراتر از تعهدات توسعه ای در پروانه شان عمل کرده اند که مشترکان می توانند نتایج آنرا مشاهده کنند. البته ممکنست در نقاطی به دلایلی که گفته شد نقص هایی وجود داشته باشد که برابر قوانین با آنها برخورد می شود.
امامی درباره استفاده از سامانه ای جهت بررسی نتایج پوشش دهی تلفن همراه توسط مردم به جهت اینکه بتوانند بهترین اپراتور را انتخاب کنند، اظهار نمود: مردم می توانند با مراجعه به سامانه نت سنج پلاس به آدرس اینترنتی https: //netsanjplus.ir یک منطقه را انتخاب نموده و پوشش دهی تمام اپراتورها در آن منطقه را با درصد خطای خیلی کم، مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند.



1399/08/10
11:33:07
5.0 / 5
1477
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات