گزارش فناوری مهر؛
تلاش اروپا برای رهایی از سلطه شركتهای فناوری آمریكایی
به گزارش آنی تل سال ۲۰۱۹ سال تلاش روز افزون رگولاتورها و دولت های اروپایی برای رهایی از سلطه شركتهای فناوری آمریكایی بود و این تلاش تا واپسین هفته های سال ۲۰۲۰ هم ادامه یافته است.
به گزارش آنی تل به نقل از مهر، کشورهای اروپایی از اینکه شرکت هایی مانند گوگل، فیسبوک و آمازون بر داده های اتباع اروپایی کنترل پیدا کرده، این داده ها را بدون محدودیت خاصی به آمریکا منتقل کرده و در اختیار دولت این کشور می گذارند بسیار ناخشنود هستند.
از سوی دیگر عملکرد انحصارطلبانه شرکتهای فناوری آمریکایی که اجازه رقابت منصفانه در بازار را به همتایان اروپایی خود نمی دهند و همینطور تلاش آنها برای فرار مالیاتی و انتقال بخش اعظم درآمدهایشان به آمریکا به هر نحو ممکن همچون دیگر مسائلی است که ناخشنودی طرف اروپایی را سبب شده است.
کشورهای اروپایی نخستین بار در جریان برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در سال ۲۰۱۹ به فکر ایجاد نظم و انضباط جهت استفاده از فناوری های در ارتباط با انقلاب صنعتی چهارم یا انقلاب اطلاعات افتادند. اما پیاده سازی این نظم و ملزم کردن شرکتهای فناوری آمریکایی به تبعیت از چنین نظمی چالشی است که معلوم نیست تا چه حد امکان غلبه بر آن وجود دارد.
گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل تنها به پر کردن جیب خود فکر می کنند
مارگارت وستاگر کمیسیونر امور رقابتی اتحادیه اروپا در دو سال گذشته بارها کوشیده با قانون شکنی های شرکتهای فناوری آمریکا در حوزه هایی همچون حریم شخصی، انحصارطلبی تجاری و امنیت روبرو شود. وی بارها از شرکتهای فناوری ایالات متحده به جرم انحصارطلبی تجاری در خاک کشورهای اروپایی شکایت کرده و اعتقاد دارد گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل تنها به پر کردن جیب خود فکر می کنند و رقبای کوچک تر خویش را در قاره سبز زیر دست و پا له خواهند کرد.
وستاگر برای نخستین بار ایده وضع قوانین مبهم برای مجبور کردن شرکتهای فناوری آمریکایی به توقف فعالیتهای مشکل آفرین و غیررقابتی آنها را مطرح کرده است. وی برای به نتیجه رساندن طرح خود شکایت های مختلف و پیگیری جدی قضائی را با تاکید بر همین قوانین که ظرفیت بالایی برای تفسیر و تعبیر دارند در دستور کار خود قرار داده است. از نظر وی وقتی با شرکت هایی مواجه هستید که اعتقادی به رقابت عادلانه ندارند و گوشی هم برای شنیدن در اختیارشان نیست چاره ای جز این نوع برخوردها باقی نمی ماند.
مقابله به سبک اروپایی ها؛ انحصار طلبی آمریکا باید شکسته شود
بعید به نظر می آید نتیجه پیگیری های این فرد تا پیش از آخر سال ۲۰۲۰ منجر به طرح شکایت های حقوقی کلان و بی سابقه از شرکتهای فناوری آمریکایی شود. تنها روند آماده سازی مدارک و اسناد در رابطه با بعضی از این شکایت ها ماه ها به طول می انجامد. اما ایده محافظت از رقبا و مشتریان صدمه دیده از انحصارطلبی ارزش پیگیری کردن را دارد. اروپایی ها مدعی هستند که انحصارطلبی شرکتهای آمریکایی سبب عدم ایجاد قیمت های متنوع و رقابتی در بازار خدمات فناوری هم شده است و این انحصار هم باید در هم شکسته شود.
در این میان چالش اساسی برای پیشبرد دعاوی حقوقی بر ضد شرکتهای فناوری آمریکایی این است که به هر حال قیمت خدماتی که آنها در اروپا عرضه می کنند کم و بیش مناسب و در حال کاهش دائمی است. در عین حال منتقدان می گویند آنچه که در جریان این فعالیت ها رد و بدل شده و اهمیت بیشتری دارد، داده های خصوصی کاربران و نه دلارهای آمریکایی است. داده هایی که از راه استفاده میلیون ها اروپایی از خدمات شرکتهای آمریکایی به این قاره منتقل می شود، تصویری دقیق از خصوصیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قاره اروپا را در اختیار طرف آمریکایی قرار می دهد.
داده های میلیارد دلاری در اختیار شرکتهای آمریکایی
در ظاهر به نظر می آید شرکتهای فناوری آمریکایی در حال عرضه خدمات باکیفیت با هزینه پایین یا حتی مجانی هستند و این به مذاق مصرف کننده اروپایی خوش خواهد آمد. اما هزینه استفاده از این خدمات قبلاً با انتقال بی دردسر داده های پرارزش کاربران اروپایی به آمریکا و تجزیه و تحلیل این اطلاعات توسط سرویسهای اطلاعاتی، پلیسی و امنیتی ایالات متحده پرداخت شده است. شرکتهای آمریکایی خود می دانند که چنین داده هایی میلیاردها دلار ارزش دارند و بدون صرف هزینه قابل توجهی به دست آمده اند.
یکی دیگر از روش های پیشنهادی وستاگر برای به چالش کشیدن شرکتهای آمریکایی آن است که باید مشخص شود آنها دقیقاً چگونه به مشتریان خود کمک می کنند و اینکه شرکتهای مورد اشاره در ظاهر صدمه ای به مشتریانشان وارد نمی کنند شرط کافی برای مجاز شمرده شدن فعالیتشان در آینده تلقی نخواهد شد. وی می خواهد با طرح این پیشنهاد ماهیت و شیوه استفاده شرکتهای فناوری آمریکایی از داده های کاربران اروپاییشان را کشف کند.
همچنین از این طریق مشخص می شود آیا استفاده از داده های خصوصی کاربران اروپایی توسط گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل در چارچوب لایه های متفاوتی که از منابع مختلفی به دست می آید، رخ می دهد یا خیر.
پای شرکتهای فناوری آمریکایی به دادگاه های اروپا باز می شود
برخی کارشناسان اروپایی معتقدند که غول های آی تی در آمریکا با دریافت اطلاعات هر کاربر از راه ابزار متفاوت مانند جستجوگر، گوشی، اپلیکیشن های مختلف و غیره و سپس تلفیق این داده ها به اهداف خود می رسند. این رویه را می توان مصداق یک رویه غیرقانونی و غیررقابتی دانست و اثبات جزئیات آن می تواند پای شرکتهای فناوری آمریکایی را به دادگاه های گوناگونی در کشورهای اروپایی باز کند.
به عنوان مثال، می توان حدس زد شرکتی مانند فیسبوک که برنامه های ثالث گوناگونی را در شبکه اجتماعی خود فعال کرده از راه همین برنامه ها داده های ترکیبی متنوعی را از کاربران خود در اروپا و دیگر نقاط جهان جمع آوری کند. همینطور فیسبوک که مالک برنامه های پرطرفدار دیگری مانند اینستاگرام و واتس اپ هم هست داده های همه این برنامه ها را با یکدیگر تلفیق می کند تا تصویری که از هر کاربر دارد را تکمیل کند. کارشناسان معتقدند مقامات اروپایی در آینده برای کشف الگوریتم های به اشتراک گذاری داده های کاربران از راه این برنامه ها بیشتر تلاش خواهند کرد.
ساده ترین جنبه استفاده از این کوه اطلاعات استفاده تبلیغاتی است. شرکتهای فناوری آمریکایی معمولاً داده های جمع آوری شده از کاربران اروپایی و دیگر کاربران را به شرکتهای تبلیغاتی می فروشند و آنها هم با شناختی که از تک تک مشتریانشان به دست می آورند برای هر یک از آنها تبلیغات هدفمند و متناسب با ذائقه و سلیقه شأن به نمایش می گذارند. گوگل و فیسبوک با تاکید بر همین روش بخش اعظم دارایی دیجیتال دنیا و درآمدهای ناشی از آنرا هم در اختیار گرفته اند.
شرکت آمازون هم که بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک دنیا در خارج از چین است از برتری خود در بازار و اطلاعات انحصاری که از صدها میلیون مشتری در سرتاسر جهان در اختیار دارد، برای کنار زدن رقبای کوچک تر و ناتوان تر اروپایی استفاده می نماید. آمازون برای دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران هم از شبکه اختصاصی خود بهره می گیرد و هم محصولات خویش را از راه این شبکه به فروش می رساند و بدین شیوه رقابت با خویش را برای دیگر رقبا در اروپا و سایر نقاط جهان دشوارتر و دشوارتر می کند. سوابق تاریخی در این حوزه نشان داده است که شرکتهای حمل و نقل راه اهن هم در قرن نوزدهم در آمریکا همین رویه را داشتند و تلاش می کردند با کنترل خطوط راه آهن شبکه های خرید و فروش انحصاری خویش را راه اندازی کنند.
در عین حال شرکتهای فناوری آمریکایی هم که از این تحولات احساس خطر کرده اند، بیکار ننشسته و از قدرت و توان لابی خود برای مقابله با تحرکات طرف اروپایی بهره برده اند. به نظر می آید دولت آمریکا هم در ماه ها و سالهای آینده حداقل در این حوزه قاطعانه از شرکتهای فناوری امریکایی حمایت کند، چونکه دسترسی به داده های خصوصی مردم اروپا لقمه لذیذ و دندان گیری است که بدین شیوه بدون زحمت در دسترس قرار می گیرد و سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا را از صرف وقت و هزینه فراوان برای جمع آوری چنین داده هایی رها می سازد.
شرکت های فناوری آمریکایی در سالهای اخیر کوهی از اطلاعات پرارزش را در حوزه هایی مانند امور مالی و خدمات بهداشت و درمان جمع آوری کرده اند و از این طریق می توانند با بانک ها، بیمارستان ها و شرکتهای بیمه همکاری کنند.
همچنین شرکتهای فناوری آمریکایی بی سروصدا با همدیگر همکاری کرده و امثال آمازون، اپل و گوگل داده های خصوصی جمع آوری شده از کاربران را برای پیشبرد طرح هایی همچون هوشمندسازی خانه ها به اشتراک می گذارند. اجرای طرح هایی از این دست که مستلزم استفاده از لوازم خانگی هوشمند و دستیارهای صوتی مانند گوگل هوم، الکسا و غیره است به جمع آوری اطلاعات خصوصی بیشتر از کاربران می انجامد و همین اطلاعات ارزش فراوانی خواهند داشت.
بررسی ها نشان داده است مصرف کنندگان به استفاده از خدمات دستیارهای صوتی و به خصوص جست جو و سفارش خرید صوتی علاقه بیشتری دارند و این روش می تواند جایگزین جستجوی متنی شود. در عین حال شرکت هایی مانند آمازون با استفاده از دستیار صوتی الکسای خود مشتریان اروپایی را به خرید کالاهای خاصی سوق می دهند که یا به صورت کامل وابسته به خود آنهاست یا سودآوری بیشتری دارد. به هر حال باید منتظر ماند و دید رگولاتوری های کشورهای اروپایی می توانند در نبرد با رقبای قلدر دنیای فناوری در آمریکا آنها را تا حدی به عقب برانند یا خیر.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب