اینترنت ADSL مردم را راضی نمی كند

اینترنت ADSL مردم را راضی نمی كند آنی تل: بااینکه بگفته مسئولان درحال حاضر در عمده فاکتورهای زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات وضعیت مناسبی داریم اما در حوزه ثابت به وضعیتی رسیده ایم که مردم ناراضی هستند و خدمات ADSL نمی تواند مردم را راضی نگه دارد.


به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، به زعم مسئولان حوزه ارتباطات، در عمده فاکتورهای زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات وضعیت مناسبی داریم اما در حوزه ارتباطات پهن باند ثابت وضعیت مناسب نمی باشد. عوامل مختلفی سبب شده تا وضعیت فعلی شکل بگیرد. یکی از دلیلهای بسیار مهم آن در دسترس نبودن امکانات پایه است که بیشتر به نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران برمی گردد. موضوعی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها به آن اشاره نموده است.
زمانی مخابرات یک شرکت دولتی بود و قوانین و بخش های مختلف از آن حمایت می کردند. در آن زمان هزاران کیلومتر کانال، سیم مسی، داکت زیر شهرهای کشور به وجود آمده بود که همزمان با خصوصی سازی به این شرکت واگذار شد و از نظر سرمایه گذاری، ایجاد مجدد آنها قابل توجیه نیست.
آذری جهرمی با تاکید بر اشتباهات رخ داده در واگذاری مخابرات، اظهار داشته بود: اشتباهات واگذاری در مجموعه مخابرات ایران در ایجاد برخی انحصارهاست. این اشتباه در سال ۱۳۸۸ در خصوصی سازی مخابرات انجام گرفت که داکت ها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه اش را بعنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه گذاری نکرد.
در این راستا حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره انحصار مخابراتی عنوان می کند: خاصیت امکانات پایه این است که هر شرکتی که آنرا داشته باشد یک انحصار طبیعی هم دارد، البته فناوریهای جدید کار را آسان تر کرده اند و مانند قبل دیگر نیاز به کانال کشی های گوناگون نیست اما باز هم این حوزه نیازمند سرمایه گذاری بالایی است. در تمام دنیا زمانی که این سرمایه ها وجود دارد می کوشند از آن بصورت بهینه استفاده کنند، به صورتی در دنیا بحث اشتراک منابع و اقتصاد مشارکتی بسیار مطرح است.
وی افزود: این دیدگاه که امکانات زیرساختی باید بصورت عادلانه در دسترس همه بازیگران باشد، بهر دلیلی در کشور ما عملی نشده و این زیرساخت ها واگذار شده است. به سبب انحصار طبیعی که در این عرصه وجود دارد به نظر یا باید این امکانات در دست دولت باقی می ماند، چون دولت با توجه به این که منافعی نداشت، می توانست آنرا به خوبی مدیریت و توزیع کند یا باید جداسازی حسابداری (جداکردن حساب های عمده فروشی و خرده فروشی) و عملیاتی (نه جداسازی مالکیتی) در شرکت دارنده این امکانات رخ می داد که انجام نشده است.
معاون وزیر ارتباطات با اعلان اینکه شرکت مخابرات ایران با در اختیار داشتن این امکانات پایه، در این سال ها عملکرد قابل قبولی نداشته، اضافه کرد: البته این مساله مربوط به دوره مدیریتی خاصی نیست و در همه زمان ها از شروع خصوصی سازی وجود داشته است. با این وجود مخابرات تعاملات و همکاری هایی انجام داده است که به سبب همین تعاملات هم اکنون ۱۰ میلیون پورت ADSL در کشور داریم اما وضعیت کشور در این عرصه باید بسیار جلوتر از این باشد، هم اکنون تغییر تکنولوژی و نیازهای متفاوت مردم، ما را مجبور می کند که تکنولوژی های به روزتر را به کار ببریم و ADSL دیگر پاسخگوی نیاز رو به رشد کاربران نیست.

انحصار امکانات زیرساختی، از دلیلهای عدم توسعه ارتباطات ثابت است
آنطور که کارشناسان ارتباطی عنوان می کنند، یکی از دلیلهای عمده وضعیت فعلی ارتباطات ثابت، انحصار ذاتی امکانات پایه زیرساختی در این عرصه و نحوه عملکرد آنست. نکته دوم بحث سرمایه گذاری است. معمولاً سرمایه گذاری در این عرصه ها بلندمدت است. قبل از این برآوردها نشان می داد سرمایه گذاری در حوزه ی پهن باند ثابت بین ۶ تا ۷ سال، دوره بازگشت سرمایه دارد اما هم اکنون بازگشت سرمایه بین ۱۲ تا ۱۳ سال برآورد می شود. در حقیقت می توان گفت سرمایه گذاری در این عرصه دیربازده است از همین رو نوعی بی رغبتی برای سرمایه گذاری در این عرصه وجود دارد.
فلاح جوشفانی درباره سرمایه گذاری این حوزه توضیح داد: سرمایه گذاری در این بخش باید هم در حوزه شبکه مادر مخابراتی توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و هم در حوزه زیرساخت های مخابراتی شهری و دسترسی از طرف شرکت مخابرات انجام می شد. خوشبختانه در حوزه شبکه مادر مخابراتی مشکلی نداریم و توسعه های خوبی انجام شده است تا جایی که حتی در این عرصه بالاتر از نیاز کشور، ظرفیت وجود دارد.
وی افزود: اما در حوزه زیرساخت های مخابراتی شهری و دسترسی اینگونه نیست، چونکه نه فقط شرکت مخابرات در این عرصه سرمایه گذاری مناسبی نکرده، بلکه اجازه سرمایه گذاری بصورت اشتراکی با سایر شرکت های فعال در این عرصه را هم بصورت کارآمد نداده است. از همین رو در حوزه ثابت به وضعیتی رسیده ایم که مردم ناراضی هستند، چون خدمات ADSL سرویسی نیست که مردم را راضی نگه دارد.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اشاره کرد: این در حالیست که در حوزه موبایل نمی توان بیشتر از این پیش رفت و توسعه ایجاد کرد، چونکه منابع فرکانسی ما در این بخش محدودیت دارند. ممکنست در آینده نزدیک، برمبنای نقشه راه ترسیم شده برای 5G تحولی ایجاد شود، ولی هم اکنون باتوجه به شرایط فعلی، باید اساس ارتباط را روی ارتباطات ثابت بگذاریم، چونکه اصولا تحقق 5G هم بدون گسترش زیرساخت های ثابت دسترسی و انتقال، امکان پذیر نیست.

وضعیت خوبی در حوزه ارتباطات ثابت نداریم
با وجود مقرراتی که در این چند سال تصویب شده، مسئولان ارتباطی و حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات هم معتقد می باشد که هم اکنون وضعیت خوبی در حوزه ارتباطات ثابت نداریم. در سال قبل با اپراتورهای FCP و مخابرات جلسات مختلفی داشتیم و قرار شد ۵ میلیون پورت VDSL و FTTx واگذار شود که بخش زیادی از تجهیزات این تعداد پورت، بوسیله توان داخلی کشور قابل تامین بود، اما این اتفاق رخ نداد و حالا در حد یک میلیون پورت VDSL نصب شده داریم.
فلاح جوشقانی درباره علت این مساله توضیح داد: برنامه ریزی های خوبی هم دراین زمینه انجام شد و شرکت های تولیدکننده حوزه ICT و اپراتورهای FCP هم پای کار آمدند و مخابرات ایران هم اعلام آمادگی کرد و قرار شد مصوبه های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این عرصه اجرائی شده و بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان در این عرصه سرمایه گذاری شود اما به سبب مشکلاتی که به آن اشاره کردم این برنامه به هدف خود نرسید. معتقدم تا زمانی که وضعیت انحصار در کشور اینگونه باشد، در حوزه ارتباطات ثابت، پیشرفت خوبی نخواهیم داشت.
وی با اعلان اینکه اساس ارتباطات کشور روی شبکه مخابرات است و باید توسعه پیدا کند، اظهار داشت: اما مخابرات به تنهایی از عهده این کار بر نمی آید و اگر نگاه مسئولان مخابرات اقتصادی باشد که بدون شک باید باشد، از همکاری و تعامل با سایر شرکت های فعال در این عرصه استقبال می کنند تا با سرمایه گذاری مشترک، هم شرکت مخابرات خودرا از وضعیت بن بستی که درگیر آنست، خارج کند و هم موجب توسعه این حوزه و بالارفتن کیفیت سرویس پهن باند ثابت شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اشاره کرد: تحقق این موضوع، نیازمند تغییر است. رگولاتوری هم با ظرفیت هایی که دارد در هموارکردن این راه قدم برخواهد داشت. ما به هیچ عنوان تقابلی با هیچ یک از اپراتورها و فعالان این حوزه نداریم و معتقدیم رگولاتوری باید نقش هماهنگ کننده و تسهیل گر داشته باشد و اهتمام کرده ایم این نقش را در حوزه ICT کشور داشته باشیم.




منبع:

1400/03/10
22:56:13
5.0 / 5
988
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اطلاعات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات