رتبه دستگاه های اجرایی در نهمین ارزیابی دولت هوشمند

۲۱ درصد خدمات دولتی، کاملا الکترونیکی شده اند

۲۱ درصد خدمات دولتی، کاملا الکترونیکی شده اند به گزارش آنی تل به قول دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، از میان ۱۶۶۲ سرویس دولتی، ۲۱ درصد کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند، هفت درصد خدمات ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به علت عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از جانب دستگاههای دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.


به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، رضا باقری اصل امروز در نشست خبری نتایج نهمین دوره ارزیابی و کارنامه دولت الکترونیکی دستگاههای اجرایی، با اشاره به اینکه پارامترهای ارزیابی دولت الکترونیکی در کشور مطابق با شاخصهای سازمان ملل به روز رسانی شده و نسبت به سال قبل با تغییراتی همراه بوده است، اظهار داشت: در این ارزیابی ها تمامی مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات، مصوبات شورایعالی فضای مجازی و قوانین مجلس بعنوان شاخصهای ارزیابی دستگاههای اجرایی برای تحقق دولت الکترونیکی لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی ادواری خدمات خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی بر مبنای زیرساخت های حقوقی و الزامات قانونی در ارتباط با مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم، مصوبه جلسه ۱۱ شورای اجرایی فناوری اطلاعات و هم بند «و» تبصره ۷ قانون برنامه بودجه، انجام می شود، افزود: کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی بعنوان مصوبه شورایعالی فضای مجازی، رکن اصلی ارزیابی تحقق دولت الکترونیک در کشور به حساب می آید و امیدواریم با تصویب طرح «دوام» در مجلس شورای اسلامی بزودی ابزار نظارتی برای اجرا و پیاده سازی کامل دولت الکترونیکی در دستگاه ها ایجاد شود.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفته اند، اظهار داشت: الان ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است. از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات هم ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به علت عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از جانب دستگاههای دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
باقری اصل ضمن اشاره به این که ارزیابی دستگاههای اجرایی بر اساس شاخص هایی چون دولت کاربرمحور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده است، افزود: طبق ارزیابی صورت گرفته الان ۵۲ درصد دستگاه ها دولت کاربرمحور، ۳۰ درصد دستگاه ها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاه ها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کرده اند.
وی با معرفی برترین دستگاههای پرمراجعه بر مبنای عرضه سرویس مردمی هم اظهار داشت: مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، پست بانک، سازمان بیمه سلامت، سازمان حج و زیارت و وزارت علوم در رده های نخست این جدول قرار دارند و تقریباً تمامی خدماتشان الکترونیکی شده است. رتبه برترین دستگاه ها از لحاظ امتیاز کیفی بالای ۹۰ درصد خدمات الکترونیکی هم در ارتباط با مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، سازمان استاندارد و شرکت زیرساخت می شود.
به قول معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت خانه های ارتباطات، کار، اقتصاد و امور دارایی، میراث فرهنگی و علوم در فهرست نخست دستگاههای عرضه خدمات دولت الکترونیک هستند و وزارت خانه های دادگستری، امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در این فهرست، پایین ترین رتبه را از آن خود کرده اند. همینطور مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهره وری هم رتبه برتر را در دولت شفاف از آن خود کرده اند.
به قول باقری اصل بیشترین رشد خدمات الکترونیکی نسبت به ارزیابی دوره گذشته در ارتباط با موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، سازمان پژوهش ها، شرکت توانیر و سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی، بوده است.
وی در مورد نحوه ایجاد و اتصال دستگاههای دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که مطابق با قانون بودجه باید تا شهریورماه صورت گیرد، اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است ۵۹ درصد دستگاه ها هنوز تکالیف خویش را که در ارتباط با ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود، انجام نداده اند. همینطور ۲۵ درصد دستگاه ها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خویش را به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاههای اجرایی تکالیف خویش را انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مرکز توسعه تجارت بعنوان پنجره واحد برتر خدمات دولت هوشمند و پورتال وزارت آموزش و پرورش از حیث کاربر محوری، بعنوان پنجره واحد غیراستاندارد معرفی می شود، اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت، سازمان زندان ها، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دستگاههای پرمراجعه ای هستند که در رتبه های پایین جدول ارزیابی دولت هوشمند قرار دارند.
دور نهم ارزیابی کارنامه دولت الکترونیکی در این لینک قابل مشاهده می باشد.




منبع:

1401/03/30
08:25:40
5.0 / 5
624
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات