در نشست تخصصی مخابرات ایران مطرح شد

بدهی های چندهزار میلیاردی شرکت مخابرات

بدهی های چندهزار میلیاردی شرکت مخابرات به گزارش آنی تل، سلسله نشست های تخصصی شرکت مخابرات ایران با مبحث های «در مسیر توسعه، چالش ها و راهکار ها توسط شرکت مخابرات ایران»، «ضرورت سرمایه گذاری برای عرضه خدمات مطلوب در راه توسعه» و «چرایی، چگونگی و چیستی برقراری عدالت ارتباطی جامعه اطلاعات در راه توسعه» برگزار گردید.



به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، محمدرضا بیدخام- مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات مخابرات ایران - در اولین گفتگو که به صورت برخط انجام شد، حوزه ارتباطات را از نظر تاریخی به سه دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: این حوزه را می توانیم به سه بخش زمانی تقسیم بندی نماییم. بخش اول دوره قبل از انقلاب، بخش دوم از سال ۱۳۵۷تا سال ۱۳۸۸و بخش سوم از سال ۱۳۸۸ تا کنون.

به قول بیدخام، بیشتر زیرساخت های ارتباطی مخابرات را تکنولوژی های قدیمی در ارتباط با دوره منتهی به سال ۱۳۵۸ تشکیل می دهد.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات در ادامه توضیح داد: با عنایت به تغییر نیاز و خواسته های مشتریان، از سال ۱۳۵۸ ما شاهد تغییراتی در حوزه ارتباطات بودیم. این تغییرات به نحوی بود که در سالهای ۶۰ تا ۶۳، تلفن بعنوان یک کالای لوکس در دسترس بود و قیمت تلفن تا اواخر دهه ۷۰ با قیمت یک واحد آپارتمان در تهران برابری می کرد.

در ادامه وی ضمن تشکر از خدمات محمد غرضی برای ایجاد تحول در مخابرات، تشریح کرد: در دو مبحث ما در این دوره شاهد تحولات عظیمی بودیم. ابتدا در بحث تجهیزات؛ باتوجه به قدیمی بودن تکنولوژی استفاده شده، جایگزینی تجهیزات با فناوری روز، امکان توسعه را فراهم نمود و با عنایت به چالش ها، استفاده از فیبرنوری پایه گذاری شد. در بحث منابع انسانی هم مخابرات در این دوره تحول عظیمی را تجربه نمود. از زمان خصوصی سازی مخابرات شاهد کاهش محدودیت ها هستیم.

بیدخام در مورد روند توسعه مخابرات اضافه کرد: علیرغم مشکلات و چالش های فراوان روند خصوصی سازی سبب شد تا تصمیم گیری های سیاسی تأثیر کمتری در روند توسعه مخابرات بگذارد؛ با این وجود سرعت توسعه به نسبت نیاز مخاطبان کافی نبوده است. با تغییر نسل و پیدایش نیازهای جدید در بحث ارتباطات ما نتوانستیم این نیازها را به درستی پاسخ دهیم؛ برای مثال با در نظر گرفتن تورم چندصد درصدی، شاهد ثابت ماندن تعرفه هستیم و ۱۲ سال تعرفه تلفن ثابت تغییر نکرده است همین مبحث سبب شده روند توسعه به کندی پیش برود.


مخابرات یک شرکت ملی است

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات ضمن اشاره به ملی بودن شرکت مخابرات خاطرنشان کرد: همه باید در توسعه مخابرات به علت وابستگی خیلی از کسب و کارها به این شرکت، کمک کنند. اما متاسفانه در دولت های قبل، شاهد بی توجهی به مبحث تعرفه ها بودیم و حمایتی از مخابرات صورت نمی گرفت در حالیکه خیلی از هزینه ها از سوی دولت تحمیل می شد.

وی در مورد چالش های مخابرات هم توضیح داد و اظهار داشت: ما در بحث منابع انسانی در چند سال قبل نتوانستیم نیروهای مورد نیاز را آموزش دهیم. نتواسته ایم حق بیمه کارمندان را بموقع پرداخت کنیم؛ ما در صورت های مالی سال ۱۴۰۰، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان ضرر دادیم، ادامه دادن با این روند، فاجعه است.

بدهی های چندهزار میلیاردی شرکت ملی مخابرات

به گفته بیدخام بدهی های مخابرات به چند هزار میلیارد تومان رسیده است. او ابراز امیدواری کرد تا در دولت سیزدهم شاهد بهبود روند توسعه با افزایش تعرفه ها باشیم. به قول او این مورد در روند آموزش نیروهای انسانی و تأمین کنندگان تجهیزات اثرگذار است.

مدیر کل ارتبطات و امور بین الملل حوزه ارتباطات در ادامه سخناش بیان نمود: ما در یک کارخانه مخابراتی شاهد انجام کارها با ۱۰ درصد توان عملیاتی هستیم. خیلی از تولیدکنندگان وابسته به مخابرات به علت عدم توانایی مخابرات در بحث تأمین، با ضرر مواجه گشتند. این موضوعات در نهایت مشکلاتی برای مشترکان بوجود می آورد.

وی در پاسخ به سوال تأثیر افرایش تعرفه ها، اظهار داشت: موضوع افزایش تعرفه ها نیست؛ مبحث منطقی شدن قیمت تعرفه ها برای پاسخ به نیازهای ذی نفعان است. ذی نفعان از مخابرات ناراضی اند و این مورد به علت عدم توانایی مخابرات در تأمین نیازهای آنهاست.

بیدخام علل اصلی افت سرعت اینترنت را عدم نوسازی و بازسازی تجهیزات در چند سال گذشته عنوان نمود وتصریح کرد: ما توانایی رعایت استانداردهای توسعه و بازسازی شبکه های دسترسی را نداریم. دلیل آن هم، نبود منابع است و بنابراین شاهد افت کیفیت اینترنت هستیم.

او توضیح داد: هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت برای مخابرات حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است. در صورتیکه مشترکان ماهانه ۶ هزار و ۴۰۰ تومان پرداخت می کنند و این تفاوت با عنایت به تعداد مشترکان ضرر زیادی را به مخابرات تحمیل می کند. سال جاری باتوجه به افزایش حقوق، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان به هزینه های مخابرات اضافه شده است. حدود ۵۴ هزار نیرو به صورت رسمی و غیررسمی درحال همکاری با مخابرات هستند که مخابرات توانایی پرداخت بموقع حقوق آنها را ندارد.

همینطور مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل مخابرات در مورد تصویب قانون ایثارگران اظهار داشت: دولت و مجلس قانونی برای استخدام ایثارگران تصویب کرده اند؛ اما منابع مورد نیاز این قانون در نظر گرفته نشده است. امیدواریم با تأمین منابع لازم و سیاستگذاری درست در این عرصه شاهد بهبود کیفیت خدمت رسانی برای همه ذی نفعان باشیم.

دسترسی به هفت میلیون پورت فیبر نوری تا آخر سال ۱۴۰۳

در نشست دیگری داوود زارعیان- معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران - با مبحث لزوم سرمایه گذاری برای عرضه خدمات مطلوب در راه توسعه برگزار شد با تاکید بر این که توسعه بخش ثابت امکان توسعه ارتباطات سیار و ورود به نسل پنجم هم امکان پذیر خواهد بود، اظهار نمود: عدم تغییرتعرفه ها سبب اختلال در بخش های مختلف شبکه ی ثابت شده است و با اصلاح تعرفه های تلفن ثابت، کیفیت سرویس دهی به مشتریان افزایش خواهد یافت.

وی ضمن اشاره به چالش های موجود در صنعت ارتباطات و ثابت ماندن تعرفه های مخابراتی اظهار داشت: در سالهای گذشته پنج نسل تلفن همراه را پشت سر گذاشته ایم و در تلفن ثابت هم لازمه پیشرفت این حوزه، سرمایه گذاری و تأمین منابع است.

زارعیان در مورد فیبر نوری تشریح کرد: تا آخر سال ۱۴۰۳ به حدود هفت میلیون پورت فیبرنوری خواهیم رسید که سرعت آن هم اکنون برای ۲۰۰ هزار مشترک مخابرات، حداقل ۵۰ مگ و بالاتر است.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در ادامه در مورد مشوق های وزارت ارتباطات برای فیبرنوری اظهار داشت: پیشنهادات خویش را به رگولاتوری عرضه کرده ایم و علاوه بر طرح ملی وزارت خانه، طرح نجما را هم داریم که به صورت جهادی پروژه فیبر نوری را در استانهای مختلف پیگیری می نماییم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد طرح کارشناسی نیروهای شرکتی و امور مشترکین، بیان نمود: طرح کارشناسی نیروهای خدمات اول مطرح گردیده است که برای همکاران با تحصیلات مرتبط اتفاقات بهتری بی افتد که البته بهتر است معاونت های در رابطه با منابع انسانی در این بخش ها به صورت تخصصی اظهارنظر کنند.

زارعیان پیرامون مزایای اصلاح تعرفه حداقل نگهداری خط تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: تعرفه های شرکت مخابرات ایران حدودا از سال ۱۳۸۲ تا به امروز افزایشی نداشته است، اما طی این سال ها مدل تعرفه گذاری شرکت مخابرات ایران تغییر داشته است. اصلاح نظام تعرفه ای نگهداری تلفن ثابت شرکت مخابرات، نسبت به هزینه های توسعه‌ی بخش ارتباطات، تغییر حداقلی در تعرفه ها به حساب می آید که امیدواریم منجر به نگهداری شبکه باکیفیت مطلوب و متوقف نشدن توسعه شبکه شود.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در انتهای سخنان خود اشاره نمود که شبکه ی انتقال و شبکه ی دسترسی کشور طی سالیان گذشته توسعه پیدا نکرده است و شرکت مخابرات ایران در کنار این تغییر تعرفه ها متعهد شده که شبکه انتقال کشوررا هم نوسازی کند و جزو برنامه های اصلی ما است و در نهایت بیشترین تأثیر آن بر روی کیفیت سرویسهای عرضه شده به مشتریان خواهد بود.

همینطور در نشست دیگری تحت عنوان «چرایی، چگونگی و چیستی برقرراری عدالت ارتباطی جامعه اطلاعات در راه توسعه» عباس پورخصالیان-کارشناس ارشد مخابرات و فناوری اطلاعات- ضمن اشاره به این که اراده ملی برای توسعه شبکه ارتباطات ثابت تنها راه نجات مخابرات در راه توسعه است اظهارکرد: حالا تنها راه باقی مانده برای مخابرات، گسترش فیبرنوری است که سرمایه گذاری و شگردهای جدید بازاریابی را می طلبد.

وی ضمن اشاره به این که ارتباطات یعنی برقراری عدالت ارتباطی در جامعه اطلاعات بعنوان مهم ترین ایده نام برد و اظهار داشت: در شرکت دانش بنیان، اساس بر شفاف سازی اطلاعات در درجه اول برای کارمندان و در درجه دوم برای مشتریان است.

این کارشناس ارشد مخابرات اضافه کرد: بهبود ساختار رگولاتوری در بخش دولتی و خصوصی، شرط تحقق برنامه ها در بخش مخابرات و ارتباطات و ضامن استمرار، تاب آورسازی و رونق بازار و اقتصاد خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

پورخصالیان با انتقاد از شرایط کلی ارتباطات در کشور بیان نمود: ضریب نفوذ موبایل در کشور مابسیار بالاتر از ثابت است و این مغایر شاخصهای ارتباطی در مقایسه با کشور های توسعه یافته است؛ اصلاح نظام تعرفه ای نگهداری تلفن ثابت شرکت مخابرات، نسبت به هزینه های توسعه‌ی بخش ارتباطات، تغییر حداقلی در تعرفه ها به حساب می آید که امیدواریم منجر به نگهداری شبکه باکیفیت مطلوب و متوقف نشدن توسعه شبکه شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر ضرورت تغییر تعرفه تلفن، ایجاد یک نگاه عدالت محور و دانش بنیان برای پیشبرد واقعی حوزه ارتباطات ضروریست و در کنار افزایش تعرفه، شاخص عدالت ارتباطی در روستاها و ودردورافتاده ترین نقاط کشور هم مورد توجه قرار گیرد.





منبع:

1401/06/19
15:27:48
5.0 / 5
325
تگهای خبر: اثر , ارتباطات , استاندارد , اطلاعات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات