یك مدرس دانشگاه توضیح داد

در عرصه بازاریابی دیجیتال کجا قرار داریم؟

در عرصه بازاریابی دیجیتال کجا قرار داریم؟ به گزارش آنی تل، خوزستان یک مدرس دانشگاه اظهار داشت: استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا نسبت به گذشته مسیر ۱۰ ساله را ظرف دو سال طی کرد و سرعت فضای مجازی، سرعت اقتصاد کسب وکارهای موبایلی و ارتباط با مشتری به روش دیجیتال زیاد شد.



ادریس محمودی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: هدف بازاریابی دیجیتالی، برقراری ارتباط شرکت ها با مشتریان خود جهت آگاهی بخشی به مشتری، ترغیب و تشویق مشتریان در استفاده از کالاها و خدمات مفید و همینطور ترغیب و تشویق مشتریان از عدم استفاده از کالاها و خدمات مضر است.

وی ضمن اشاره به رسالت بازاریابی دیجیتال اضافه کرد: بازاریابی دیجیتال در جهت حفظ مشتری و پیشگیری از ریزش مشتری ها، ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به برندها و جایگاه سازی برندها در بازاریابی شرکت ها موثر است و به شرکت ها جهت دستیابی به اهداف و بهبود عملکرد آنها کمک می نماید.

محمودی بیان نمود: بازاریابی دیجیتال در جهت توسعه ارتباطات بازاریابی است که به شکل عملگرایانه تر با استفاده از رسانه های دیجیتال، امکان ارتباط با مخاطب را بیشتر می کند و حتی خرید از راه رسانه های اجتماعی را امکان پذیر می کند و معتقدم بازاریابی دیجیتال به شکلی توسعه دهنده بازاریابی سنتی بویژه حوزه (communication) ارتباطات بازاریابی است.

وی اظهار نمود: توسعه یافتگی کشورها، بر میزان توسعه یافتگی بازاریابی دیجیتال تأثیر دارد و بخش عمده ای از قابلیت های این روش بازاریابی، به استفاده از ظرفیت های اقتصادی همچون تراکنش ها، پرداخت ها یا سیستم های پیگیری بانکی برمی گردد که در ایران به سبب وجود محدودیت ها در زیرساخت های اینترنتی و تحریم های اقتصادی حاکم بر حوزه مالی و مسائل بانکی، در پیشرفت بازاریابی دیجیتال محدودیت وجود دارد.

استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید چمران اهواز در تشریح وضعیت بازاریابی دیجیتال در ایران بیان نمود: بازاریابی دیجیتال در ایران پس از کرونا اهمیت زیادی پیدا کرد و میزان ورود به رسانه های اجتماعی و جستجوی برندهای مختلف، بررسی نظرات مشتری ها و در نهایت خرید و پرداخت کردن از راه فضای دیجیتال بیشتر شد.

محمودی با اشاره به اینکه تبلیغات از راه رسانه های اجتماعی معمولاً در کسب وکارهای کوچک و تازه کار بیشتر است، اضافه کرد: تبلیغات کسب وکارهای کوچک در فضای مجازی نسبت به گذشته رونق بیشتری پیدا کرده است و این مسئله می تواند در رونق بازاریابی دیجیتال موثر باشد. در این حوزه در استان خوزستان کسب وکارهای زیادی به این نوع بازاریابی پیوستند اما خیلی از این کسب و کارها نگاه حرفه ای به بازاریابی دیجیتال ندارند و بیشتر از طریق کپی کردن و تقلید از روش های موفق، کار می کنند در حالیکه هر کسب وکاری باید ایده مخصوص به خود در ورود به بازاریابی دیجیتال را داشته باشد.

وی بیان نمود: بازاریابی دیجیتال در سطح استان رو به رشد است و در حوزه بازاریابی دیجیتال آینده خوبی برای کسب وکارهایی همچون فست فودها، انواع کسب وکارهای در رابطه با سالن های آرایشی و بهداشتی، گردشگری، ورزش و فروش لوازم ورزشی و حتی آموزشی و تولید محتواهای آموزشی به صورت مجازی وجود دارد و این نوع بازاریابی در این کسب و کارها نسبت به سالهای گذشته مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

محمودی ضمن اشاره به استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا اظهار نمود: استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا نسبت به گذشته مسیر ۱۰ ساله را ظرف دو سال طی کرد و سرعت فضای مجازی، سرعت اقتصاد کسب وکارهای موبایلی و ارتباط با مشتری به روش دیجیتال زیاد شد و آن دسته از کسب و کارهایی که در این حوزه پیشگام شدند، توانستند موفق شوند و آن هایی که حرکتی نکردند به حاشیه رانده شدند و بخشی از بازار خویش را از دست دادند و به صورت کلی وضعیت بازاریابی دیجیتال در حوزه های مختلف در کشور رو به رشد است.

وی اضافه کرد: اصلاح نظام اقتصادی موجود، مخاطب را به سمت استفاده بهتر از زمان و منابعی که در اختیار دارد، می کشاند و بازاریابی دیجیتال این بستر را فراهم می آورد که ما بتوانیم از شرایطی که در آن قرار داریم به شکل بهینه تر و اقتصادی تر استفاده نماییم و از بودجه، پول و سرمایه ای که در اختیار داریم استفاده عاقلانه تری داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه در مورد حضور کمرنگ برخی شرکتهای بزرگ در بازاریابی دیجیتال اظهار داشت: کسب وکارهای بزرگ مانند شرکتهای بزرگ مقیاس همچون فولاد خوزستان و صنایع پتروشیمی حضور کمرنگ تری در بازاریابی دیجیتال و فضای مجازی دارند و اگر هم حضور دارند بیشتر در ارتباط با مسئولیت های اجتماعی و آگاهی بخشی است اما کسب وکارهای کوچک همچون انواع باشگاه های ورزشی، سالن های آرایشی، رستوران ها، فست فودها، سرویسهای حمل و نقل، خدمات آموزشی و شرکتهای تعمیر و نگهداری لوازم خانگی حضور پررنگ تری نسبت به شرکتهای بزرگ دارند.

محمودی بیان نمود: قاعدتا شرکتهای بزرگ، بازار و مشتریان متفاوتی دارند اما به این معنا نیست که همه شرکتهای بزرگ به سبب وابسته بودن بازار به این شرکت ها، بی خیال فضای مجازی شوند. فضای مجازی و بازاریابی دیجیتال امکان ارتباط کسب وکارهای کوچک با بازار را بیشتر کرده است و در این حوزه بازار شرکتهای بزرگ تحت تأثیر موفقیت کسب وکارهای کوچک قرار می گیرد و شرکتهای بزرگ به ناچار برای حفظ بازار خود می کوشند در این حوزه حضور بیشتری داشته باشند و در این حوزه از راه روش های جایزه دادن، تبلیغ از راه سلبریتی ها و اینفلوئنسرها، استفاده از بلاگرهای موفق و ساخت وبلاگ های موفق تلاش می کنند.

وی در مورد بازار شرکتهای بزرگ اضافه کرد: هم اکنون فضای بازاریابی شرکتهای بزرگ چندان نگران کننده نیست چون بازار وابستگی زیادی به برندهای شناخته شده دارد. به غیر از بحث وابستگی بازار به برندهای معروف، یکی از علل حضور کمرنگ شرکتهای بزرگ بحث اعتقاد به بازاریابی دیجیتال است و آنها هنوز نگاه کاملا سنتی نسبت به بازاریابی دارند. داشتن علم بازاریابی دیجیتال و توجه به اهمیت شناخت مشتریان و گرفتن بازخورد از مشتریان در دنیای امروز سرمایه بزرگی است و شرکتهای موفق، موفقیت خویش را مدیون ارتباط با مشتریان می دانند و اگر شرکتهای ما بخواهند موفق شوند باید در زمینه ارتباط با مشتری حضور پررنگ تری داشته باشند.

استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: اقتصاد ما سنتی است و تولید محور نیست و مبتنی بر بازرگانی و دلالی است اما در خلال دهه اخیر شرکتهای دانش بنیان در کشور بیشتر شده اند و می کوشند برطرف کننده احتیاج به واردات باشند و این مورد نویدبخش اینست که ما در آینده شاهد رشد بیشتر کسب وکارهای کوچک در چارچوب اقتصاد دانش بنیان باشیم.

محمودی ضمن اشاره به مشکلات موجود در بازاریابی دیجیتال بیان نمود: بازاریابی دیجیتال یکسری مشکلات بر سر راه خود دارد که همچون آنها میتوان به تازه بودن، ناشناخته بودن، ریسک پذیر نبودن و امکان تقلب و سو استفاده هایی که از فضای مجازی می شود، اشاره نمود که این مسایل تا حدود زیادی بازاریابی دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده است. در این خصوص جهت حل این مشکلات باید قوانینی در این عرصه تدوین شود که کسب و کارها بتوانند بازاریابی خویش را با امنیت و آرامش انجام دهند. در این حوزه دولت ها باید در سطح قانونگذاری و زیرساخت های اینترنتی حمایت های لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در بازاریابی دیجیتال، محصولاتی که در معرض دید مخاطب قرار داده می شود، اساسا یک ارتباط و تبلیغ است و هر چقدر آگاهی بخشی در معرفی محصولات بیشتر شود استقبال از بازاریابی دیجیتال هم افزایش خواهد یافت. این مسئله می تواند مبین این باشد که هم تبلیغات موثر هستند و هم روند معرفی محصولات که غیرقابل اجتناب است.

محمودی در مورد این که آیا بازاریابی دیجیتال صرفاً شامل رسانه های اجتماعی است؟ اظهار داشت: بازاریابی دیجیتال صرفاً شامل فضای مجازی نیست و بسیار متنوع است و رسانه های اجتماعی از عوامل موثر در این عرصه هستند. بازاریابی دیجیتال را در چند حوزه میتوان نام برد که شناخته ترین شاخه آن بهینه سازی برای موتورهای جستجو(SEO) است که این شاخه به دو دسته تقسیم می شود همچون آن بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) است که در این روش رتبه بندی شرکت ها بهتر می شود و روش پرداخت به ازای کلیک (PPC) روش دیگری است که این ها از روش های موثر در بازاریابی دیجیتال هستند.

این استاد دانشگاه در مورد پیشنهادات به کسب وکارهای کوچک در جهت موفقیت در بازاریابی دیجیتال اظهار داشت: به کسب و کارها پیشنهاد می کنم که از روش های موفق استفاده نمایند اما باید ایده خاص خویش را داشته باشند و باید بدانند که روش های بازاریابی فروش پوشاک با سالن های آرایشی متفاوت می باشد و ازاین رو فضا و تاثیری که ایجاد می کنند نباید خیلی مشابه با رقبا باشد و باید منحصر به فرد بودن، سرعت و راحتی ارتباط مخاطب با محتوایی که تولید می شود را مد نظر داشته باشند و تلاش کنند در دوره های آموزشی جهت افزایش اطلاعات و آگاهی خود شرکت نمایند تا به شکل بهتری از روش های بازاریابی دیجیتال استفاده نمایند و با موفقیت پیش بروند.




1401/06/28
11:41:32
5.0 / 5
296
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات