چگونه با بیمه کردن کالاهای پستی خسارت دریافت کنید؟

چگونه با بیمه کردن کالاهای پستی خسارت دریافت کنید؟ آنی تل: صاحبان کالاهای پستی درصورت بروز هر مشکلی می توانند جهت دریافت خسارت احتمالی خود از بیمه بهره گیرند.



به گزارش آنی تل به نقل از ایسنا، با افزایش خریدهای آنلاین نقش خدمات پستی هم در زندگی افراد پررنگ تر و مهم تر شد و از طرف دیگر با شیوع همه گیری کرونا در ایران خیلی از افراد ترجیح می دهند کالاها و ابزارهای مورد نیاز خودرا در اینترنت جست و جو کنند و بعد از یافتن فروشگاه مورد نظر خود سفارش اینترنتی دهند و دیگر نسبت به گذشته به مراجعه حضوری فروشگاه ها و خریدهای حضوری تمایل کمتری نشان می دهند. اما در کنار همه موارد گفته شده مانند اطمینان به فروشگاه انتخاب شده و تأیید اصالت محصول و کالاها، نحوه حمل و نقل کالا هم از اهمیت بسیاری برخوردارست.

در شرایطی که شرکت ملی پست بیشتر مواقع نقش حمل و نقل کالاها را بر عهده داشته حالا خدمات پستی از نامه و قبوض کاغذی به مرسوله و کالا تغییر یافته است و در عین حال، شرکت های خصوصی هم پا به عرصه رقابت با این شرکت گذاشتند، این درحالی است که شرکت ملی پست همچنان از گسترده ترین سیستم حمل و نقلی برخوردارست و حتی اگر مناطق در کشور باشند که شرکت های خصوصی انتقال کالا به آن نواحی را انجام ندهند اما این شرکت اعلام نموده به سبب ماهیت ملی خود انتقال کالا به دورترین نقاط کشور را برعهده می گیرید و آنرا وظیفه خود می داند.

اما مواردی مانند تأخیر در زمان ارسال، لطمه دیدن کالا، سرقت و حتی مفقود شدن با افزایش حجم مرسولات پستی سبب انتقاد و حتی اعتراض نسبت به خدمات این شرکت شده است بدین سبب سوالی مطرح می شود که افراد چگونه می توانند شکایات خودرا از شرکت ملی پست پیگیری کنند؟

طبق گفته محمود لیائی- معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ملی پست این شرکت یک سامانه رهگیری دارد که افراد می توانند مرسوله خودرا رهگیری کنند، بر طبق آمار سال قبل بیش از ۹۸ درصد مرسوله های شرکت پست با موفقیت توزیع شده به عبارتی کمتر از دو درصد توزیع ناموفق داشته است؛ این توزیع های ناموفق مرسولات هم ممکنست در اثر مفقودی یا لطمه دیدگی و نرسیدن رخ داده باشد که یک موضوع طبیعی است. میان ۲۵۰ میلیون مرسوله ای که این شرکت قبول کرده حدود دو میلیون توزیع ناموفق داشته است که عدد زیادی نیست و این عدد چه در ایران باشد یا در هر کشور پیشرفته دیگری معمول است و هیچ گاه ۱۰۰ درصد مرسولات به دست گیرنده نمی رسد.

بنابراین شرکت ملی پست عددی را به عنوان بیمه درنظر گرفته تا درصورتی که مرسوله سالم به دست گیرنده نرسد، به عنوان غرامت به صاحب مرسوله پرداخت کند. برای درخواست غرامت هم فرد می تواند زمانی که مرسوله را به باجه تحویل می دهد اعلام نماید که ارزش مرسوله چقدر بوده و آن مرسوله بیمه می شود و مبلغی که گفته شده در صورت مفقودی یا لطمه دیدگری مبنا قرار می گیرد، همین طور این غرامت سیستمی داده می شود.

اما اگر مرسوله پستی لطمه ببیند یا مفقود شود خسارت بر عهده کیست؟ اگر مرسوله ای پشت باجه پست تحویل شود، پرداخت غرامت آن بر عهده پست است. این شرکت نرم افزاری را تحت عنوان جامع قبول دارد که در سراسر کشور برای فروش اینترنتی یا بوسیله باجه یکسان است. اگر شخص ارسال کننده وارد نرم افزار جامع قبول شود، وزن و بیمه و همه چیز مشخص است، اما اگر در این سیکل قرار نگیرد، پست وظیفه ای در قبال آن ندارد.

نکته ای که وجود دارد این است اگر مرسوله ای که بوسیله اینترنت و اینستاگرام خریداری می شود، گرفتار لطمه یا مفقودی شود خسارت آن در صورتی برعهده پست است که کالا بوسیله پست ارسال شده باشد و ارسال کننده، آن کالا را بیمه کرده باشد؛ بدین سبب فروشنده مرسوله باید مطمئن باشد چون پست فقط جابه جایی را انجام می دهد.

بیمه کالاهای پستی چیست و چه هزینه ای دارد؟

یک بیمه تحت عنوان بیمه الزامی وجود دارد که با ۸۰۰ تومان، کالا را تا ۸۰۰ هزار تومان حمایت می کند، اما بیمه گفته شده باتوجه به ارزش محتوی مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. فعال کردن بیمه گفته شده، بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، بطور مثال افراد از پیج اینستاگرامی که خرید می کنند، باید موظف شود کالا را بیمه کند که اگر کالا لطمه دید، بوسیله شرکت پست غرامت پرداخت گردد. طبق اعلام شرکت ملی پست، به ازای هر یک میلیون تومان بیمه، دو هزار تومان باید پرداخت گردد یعنی سقف بیمه تا ۲۰ میلیون تومان حق بیمه ۴۰ هزار تومانی دارد.





منبع:

1401/10/22
18:26:03
5.0 / 5
277
تگهای خبر: آنلاین , ابزار , اثر , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات