مدیرعامل ایرانسل:

اپراتورها از بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال ایران هستند

اپراتورها از بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال ایران هستند به گزارش آنی تل، مدیرعامل ایرانسل با تشریح تاثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان اظهار داشت: با رشد همه جانبه فناوری های دیجیتال، تغییر آشکاری در میان بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است.


به گزارش آنی تل به نقل از روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی آرند با اشاره به اینکه رشد چشم گیر فناوری های دیجیتال، امروزه ارتباطات بی سیم همه ما را به سبک زندگی دیجیتال سوق داده است؛ سبک زندگی ای که به صورت عمده متمرکز بر رفاه مردم و تأمین نیازهای متنوع آنها به سریع ترین و کارآمدترین شکل امکان دارد، اظهار داشت: انقلاب دیجیتال، زندگی و جوامع ما را با سرعت و مقیاسی بی سابقه دگرگون ساخته و فرصت های بی نظیری را همراه با چالش های پیش رو فراهم نموده است. هسته اصلی اقتصاد دیجیتال «بخش دیجیتال» است که در آن بخش IT / ICT، کالاها و خدمات دیجیتالی بنیادی را تولید می کند. تولید اقتصادی اساسا از فناوری های دیجیتال با یک مدل تجاری مبتنی بر کالاها یا خدمات دیجیتال نشات گرفته است. وی به مشکلات سهم اقتصاد دیجیتال و اندازه گیری آن در اقتصاد دیجیتال اشاره نمود و اظهار داشت: آمار قابل اعتمادی از مولفه ها و ابعاد اصلی اقتصاد دیجیتال، بخصوص در کشورهای درحال توسعه، وجود ندارد و بسته به تعریف، برآورد اندازه اقتصاد دیجیتال از ۴.۵ تا ۱۵.۵ درصد از تولید ناخالص جهانی متغیر است. در سال ۲۰۲۱، اقتصاد دیجیتال ۱۱.۵ تریلیون دلار بوده و دو و نیم برابر سریع تر از تولید ناخالص جهانی در ۱۵ سال قبل رشد داشته است و در مورد ارزش افزوده بخش ICT، ایالات متحده و چین تقریبا ۴۰ درصد از کل سهم جهانی را به خود اختصاص داده اند. اما بعنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی، بخش ICT بزرگترین بخش در کشورهای ایرلند، مالزی و استان تایوان چین است.
عباسی آرند اضافه کرد: در ایران، طبق آمار انتشار یافته، سهم ICT در اقتصاد کل کشور، به صورت متوسط به ۷.۴ درصد رسیده است. اما این رقم هرساله بیشتر از ۱ درصد رشد می کند. روند رو به رشد به کارگیری تکنولوژی های جدید و برنامه های حمایتی از بنگاه های حوزه اقتصاد دیجیتال، در کنار فراهم کردن بستر تحقق الزامات توسعه اقتصاد دیجیتال، چشم انداز روشنی از تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در افق ۱۴۰۴ را به تصویر می کشد. در این حوزه، سازمان های غیردولتی نقش حیاتی را ایفا می کنند. ارتباطات از راه دور، طیف گسترده ای از منافع را برای یک هدف مشترک تسهیل می بخشد و نقش اپراتور شبکه تلفن همراه، بخصوص نقش ایرانسل در دستیابی به این مهم، قابل توجه است. مدیرعامل ایرانسل به اهمیت نقش اپراتورها در اقتصاد دیجیتال و در ادامه آن اقتصاد ملی اشاره نمود و اظهار داشت: ایرانسل بعنوان دومین اپراتور کشور، حدودا ۱۰ سال پس از اپراتور اول شکل گرفت و با در اختیار داشتن بیشتر از ۴۳ درصد از سهم بازار، حدودا نیمی از ترافیک داده های کشور را به خود مختص کرده است و الان بعنوان یکی از بازیگران اصلی در اقتصاد دیجیتال ایران شناخته می شود. همینطور ایرانسل با بیشتر از ۳۷ میلیون کاربر داده و با داشتن بیشتر از ۱۹ پتابایت ترافیک در روز، به بزرگترین اپراتور داده تلفن همراه در ایران تبدیل گشته است.
سهم سرویسهای دیجیتال بر اقتصاد عباسی آرند، توسعه بسترهای دیجیتالی با برند ایرانسل را در زمینه های متنوع شرح داد و اضافه کرد: ایرانسل با هدف دیجیتالی کردن خیلی از کارهای روزمره، به صورت مستقیم روی طیف وسیعی از شرکتهای نوپا و استارتاپی سرمایه گزاری نموده است. شاخص ترین آنها گروه اسنپ است که خدماتی مانند تاکسی و خرید آنلاین را عرضه می دهد و می تواند با اشتغال مستقیم ۷۰۰۰ کارمند و اشتغال غیرمستقیم بیشتر از ۲ میلیون نفر بعنوان الهام بخش ترین شرکت دیجیتال در ایران به حساب آید. وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات همراه سرمایه گذاری های خوبی انجام شده است و ایرانسل در پانزده سال قبل به تنهایی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار در زمینه توسعه ارتباطات زیرساخت خود هزینه کرده است و این سرمایه گذاری به صورت کامل توسط بخش خصوصی، بحث توسعه درآمد و سرمایه گذاری مجدد انجام شده است. اما برای توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور، لازم است این سرمایه گذاری ها ادامه داشته باشد. عباسی آرند ضمن اشاره به رشد اینترنت نسل ۵ در کشورهای منطقه، اضافه کرد: اینترنت نسل ۵ واقعیتی است که در دنیا وجود دارد و در ادامه گسترده تر خواهد شد و برخی از معادلات اقتصاد دیجیتال که به سرعت درحال شکل گیری است، بر پایه همین فناوری ها است. در ایرانسل از حدود ۳ سال پیش سرمایه گذاری را روی نسل ۵ اینترنت آغاز کردیم اما متاسفانه به علت نرخ تعرفه های و درآمد اپراتورها، این سرمایه گذاری ها مناسب نمی باشد و باید برای رشد و توسعه مناسب عرضه نسبت به تقاضا سرمایه گذاری مناسب تری داشته باشیم. هوش مصنوعی و تاثیر آن بر تمام ابعاد زندگی مدیرعامل ایرانسل تاثیرات هوش مصنوعی بر مسائل اقتصادی هم غیرقابل انکار دانست و اضافه کرد: بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Gartner، تا سال ۲۰۲۱ بیشتر از ۴۵ درصد از شرکتهای جهان از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای کسب و کار خود بهره برده اند. طبق آمارهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، برآورد می شود که تأثیر هوش مصنوعی در اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰ بیشتر از ۱۳ تریلیون دلار خواهد بود. همینطور در بررسی اثرات هوش مصنوعی بر صنایع مختلف، یکی از بزرگترین تاثیرات آن در حوزه تجارت الکترونیک است. در سال ۲۰۲۰، حجم تراکنش های الکترونیکی در جهان به بیشتر از ۴۲۰ تریلیون دلار رسید که با استفاده از هوش مصنوعی، این حجم به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. عباسی آرند، به اهمیت توسعه هوش مصنوعی در صنایع مختلف برای پیشرفت توسعه اقتصاد دیجیتال اشاره نمود و اظهار داشت: ایرانسل با راه اندازی لابراتوار هوش مصنوعی ذیل مجموعه ایرانسل لبز، گام مهمی در جهت استفاده از فناوری هوش مصنوعی در پروژه های مختلف شامل مدیریت تماسهای ورودی مرکز تماس، پیشبینی رفتار مشتریان، عرضه سرویسهای اعتباری برداشته است. مدیرعامل ایرانسل در انتهای سخنان خود، برای بهبود خدمات، نقش آفرینی و توسعه بهتر حوزه هوش مصنوعی در عرضه خدمات، از اساتید دانشگاه امیرکبیر و دیگر دانشگاه ها در دعوت به همکاری کرد. حضور ایرانسل در کنفرانس مهندسی برق سی ویک امین کنفرانس مهندسی برق ایران، سال جاری هم همچون دوره گذشته، با مشارکت و حضور ایرانسل بعنوان حامی اصلی، برگزار شد و ایرانسل در این کنفرانس، از ۱۹ تا ۲۱ اردبیهشت ۱۴۰۲، به انتقال تجربه های خود در رابطه با پیشتازی در زمینه هایی همچون راه اندازی اقتصاد دیجیتال پرداخت. این کنفرانس در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی، توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، برگزار شد و ایرانسل، نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اولین عرضه دهنده ۵G در ایران، با هدف شناسایی و تشویق ایده های نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینه عرضه خدمات مبتنی بر تکنولوژی های جدید تلفن همراه مانند خدمات ۵G، عرضه خدمات زندگی هوشمند برپایه فناوری اینترنت اشیا، تجربه های راه اندازی مرکز نوآوری ایرانسل و فعالیت در زمینه نوآوری، تحقیق و توسعه و آموزش و هم عرضه مزیت ها و توانمندی های خود برای جذب فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی، در این کنفرانس حضور داشت. ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست بوم دیجیتال خود و سرمایه گذاری بر روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، اَبَرداده و رایانش ابری، در تلاش است با کمک به سازمان ها و شرکت ها در صنایع مختلف و خلق ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری تأثیرگذار در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد. در این کنفرانس که با هدف گسترش دانش فنی در گرایش های مختلف مهندسی برق، از راه ایجاد محیطی برای تبادل نظر علمی و تخصصی، عرضه آخرین یافته های تحقیقاتی و همینطور تشویق پژوهشگران برنامه ریزی شده بود، برنامه های جنبی شامل میزگرد تخصصی و کارگاه های آموزشی هم برگزار گردید.


منبع:

1402/02/25
10:55:13
5.0 / 5
176
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات