نشست تنظیم گری و جلوگیری از انحصار در اقتصاد دیجیتال

نشست تنظیم گری و جلوگیری از انحصار در اقتصاد دیجیتال آنی تل: نشست هم اندیشی تنظیم گری و جلوگیری از ایجاد انحصار در بازارها و اقتصاد دیجیتال به میزبانی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اجرا شد.


به گزارش آنی تل به نقل از مرکز معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در امتداد همکاری با اندیشکده ها، مراکز علمی و پژوهشی و صاحب نظران و تجزیه وتحلیل دقیق مسایل و چالش های مختلف کشور و ارائه راهکارهای مناسب، نشست هم اندیشی با موضوع «تنظیم گری و جلوگیری از ایجاد انحصار در بازارها و اقتصاد دیجیتال» توسط دفتر سیاستگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و با مشارکت اندیشکده رهگشا و با حضور چندتن از اعضای هیات علمی، صاحب نظران و مدیران مرکز ملی رقابت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز مطالعات توسعه و رقابت در محل این معاونت اجرا شد. در نشست هم اندیشی «تنظیم گری و جلوگیری از ایجاد انحصار در بازارها و اقتصاد دیجیتال»، نخست خاصیت های بازارهای دیجیتال و پلت فرم آنلاین همچون «واسطه گری» که سبب سهولت دسترسی بازیگران به یکدیگر می شود، «مقیاس پذیری» که بدنبال آن، دامنه فعالیتها در بازارهای دیگر توسعه می یابد و «اثرات شبکه» بدین معنا که جذب کاربر بیشتر در پلتفرم، سبب افزایش ارزش می شود به عنوان خاصیت های این بازار عنوان شد. در ادامه، محورهایی همچون چرایی و علت نیاز به تنظیم گری، تجارب دیگر کشورها در عرصه تنظیم گری بازار دیجیتال، محدوده ورود، نحوه دخالت در این بازار، سازوکار و ابزارهای اتخاذی، چشم انداز اقتصاد دیجیتال در ایران و مدل های کسب وکار به بحث گذاشته شد و هر یک از حضار به ارائه نکاتی درباب محورهای طرح شده پرداختند. به زعم صاحبنظران، مواجهه ساختار حکمرانی با بازار رقابتی باید بررسی شود و در این راستا، برخی بر این باور بودند که به سبب وجود اقتصاد سیاسی قدرتمند در این عرصه، تنظیم گری (رگولاتوری) رقابت با چالش های زیادی مواجه می باشد. دوم این که باید به این مهم توجه گردد که در عمل چقدر زیرساخت رقابت فراهم است؟ تعدادی از حاضران چنین عنوان کردند که قوانین فعلی ما در موضوع بازار رقابت، برآمده از رویکرد های سنتی است و زمینه های جدید در آن دیده نشده است. نکته دیگری که از طرف صاحبنظران عنوان شد این بود که در بحث تنظیمگری بازار رقابت و اقتصاد دیجیتال ابتدا باید مصادیق آنرا پیدا نماییم و به تعبیری باید از رویداد به رگولاتور و از جزء به کل برسیم. همین طور برخی هم بر این باور بودند که این بازار( اقتصاد دیجیتال) ذاتا انحصارگرا است و کاری که ما در برخورد با عرصه باید در دستور کار قرار دهیم، کنترل سطح این انحصارگرایی است؛ بدین معنا که بررسی شود چگونه کنشگران این بازار انحصار خودرا به بخش های مختلف گسترش می دهند.


منبع:

1402/10/18
11:32:20
5.0 / 5
257
تگهای خبر: آنلاین , ابزار , اثر , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات