حال وقت پایان دادن به فیلترینگ است
آنی تل: در شرایطی که لایحه جنجالی در رابطه با فضای مجازی با قید دوفوریت به مجلس ارائه شده، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس یازدهم، در گفتگویی صریح، از پشت پرده تدوین و ارسال این لایحه می گوید. او معتقد می باشد این طرح ادامه همان سیاستهای محدودکننده گذشته است که حالا با ظاهری متفاوت باردیگر در دستور کار قرار گرفته است.
تینا مزدکی_ در حالی که شورای عالی فضای مجازی همیشه یکی از ارکان تصمیم سازی های کلان در عرصه اینترنت کشور به حساب می آید، لایحه بحث برانگیز «مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی» بدون طرح و بررسی در این شورا تدوین و با دو فوریت راهی مجلس شد؛ موضوعی که حتی با واکنش عزت الله ضرغامی، عضو همین شورا، روبرو شد. ضرغامی صراحتاً اعلام نموده بود که این لایحه قبل از ارائه به دولت و مجلس باید در شورای عالی فضای مجازی به بحث گذاشته می شد.
هم زمان، برخی چهره های دولتی نیز مخالفت علنی خودرا با این لایحه اعلام نمودند. احسان چیت ساز، معاون وزیر ارتباطات، در واکنشی صریح در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «لایحه ای که ادعای رویارویی با دروغ دارد، در عمل به موتور دروغ سازی تبدیل می شود.»
اما حال ورق برگشته است. در جلسه امروز هیأت دولت، استرداد این لایحه به تصویب رسید. سخنگوی دولت با بیان این خبر اظهار داشت که رییس جمهور بر شنیدن صدای مردم، کارشناسان و جامعه مدنی تاکید داشته و دارد؛ تصمیمی که نشان داده است مطالبات عمومی، نقدهای تخصصی و نگرانی های جامعه درباب آزادی گردش اطلاعات و وضعیت اینترنت، در نهایت اثرگذار بوده اند.
با اینحال عنوان شدن این لایحه بحث برانگیز در مجلس، آن هم در حالی که بازهم نگرانی اقشار مختلف جامعه و کسب وکارها درباب وضعیت اینترنت وجود دارد، بار دیگر به دغدغه های موجود دامن زده است. در گفت و گو با جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس یازدهم در خبرآنلاین، به بررسی بیشتر این لایحه پرداختیم.
محتوای طرح صیانت را با ظاهری جدید به مجلس فرستادند
b>رشیدی کوچه در جواب این پرسش که چگونه می شود لایحه ای با این سطح از اهمیت بدون هماهنگی با شورای عالی فضای به مجلس ارسال شود، اظهار داشت: «آن گونه که بنده از ماجرا برداشت کرده ام، این لایحه بصورت مشترک میان قوه قضاییه و دولت تهیه شده است. متاسفانه، به نظر می آید بدون اطلاع دقیق از جزییات یا تبعات آن، از طرف وزیر محترم دادگستری در هیات دولت مطرح شده و سپس بدون بررسی دقیق ابعاد مختلف آن، با قید دو فوریت به مجلس ارسال شده است. آن طور که من متوجه شدم در این روند، نوعی شیطنت رخ داده است. هم اکنون نیز برخی دوستان ما در دولت که با آنها در ارتباط هستیم، نسبت به این مساله ناراضی و معترض اند. حتی شنیده ام که آقای رییس جمهور نیز در ابتدا اطلاع دقیقی از جزییات این لایحه نداشته اند و بعد از بالا گرفتن حساسیت ها در فضای رسانه ای، ایشان نیز پیگیر این مساله شده اند.»
او اشاره کرد: «نکته جالب اینجاست که دو فوریت این لایحه با رأی بالایی در مجلس به تصویب رسیده و امروز نیز شاهد می باشیم که فردی مانند آقای شریعتمداری از آن دفاع می کند و طبق معمول، منتقدان لایحه را مورد لطف قرار می دهد.»
این لایحه چیزی جز حمله به «اتحاد ملی» نیست
b>او معتقد می باشد که چنین لایحه ای، ادامه همان طرح موسوم به «صیانت» است و در اینباره توضیح داد: « یعنی جریانات وابسته به جبهه پایداری و طیف تندروها، که در مجلس پیشین نتوانستند طرح صیانت را به عاقبت برسانند، حال با تغییر عنوان و کم وزیاد کردن بندهایی از آن، در عمل همان محتوا را در ظاهری جدید این دفعه در دولت چهاردهم به دست دولت آقای دکتر پزشکیان به مجلس فرستاده اند و به نظر می آید مسیر مدنظر خودرا پیش می برند. من این هشدار جدی را می دهم که اگر این لایحه به کمیسیون های تخصصی مجلس برسد، کمیسیون هایی نظیر کمیسیون فرهنگی و کمیسیون قضایی باتوجه به ترکیب افراد حاضر در آنها، همچون آقایان رسایی، ثابتی و آقای تهرانی که همیشه دنبال چنین مباحثی بوده اند، نتیجه ای که از آن حاصل خواهد شد بطورکامل متفاوت و نگران کننده خواهد بود. چیزی که الان وجود دارد هم بد است، اما آنجا چیزی از این لایحه درست می کنند که واقعاً می تواند ضرر بزند.»
این عضو مجلس یازدهم همین طور در جواب این پرسش که محصول غائی این تصمیم چه چیزی خواهد بود گفت: «مطرح کردن چنین مسائلی، آن هم در وضعیت فعلی کشور بعد از جنگ، در صورتیکه همه دم از حفظ اتحاد و همبستگی ملی می زنند و با مشکلات جدی تری همچون قطعی آب و برق، گرانی های مداوم و بحران های معیشتی روبه رو هستند، به نظر من چیزی جز حمله کردن به اتحاد ملی نیست و آقایان باید کلاهشان را کمی بالاتر بگذارند.»
او همین طور با تأکید بر این امر که حتی نمی توان به روشنی تشخیص داد این لایحه با چه نیتی بصورت ناگهانی مطرح شده است، اظهار داشت: « بااینکه از ذکر نام افراد معذورم، اما بر طبق اطلاعاتی از منابع کاملا باخبر در بدنه دولت به این نتیجه رسیدم که خیلی از مسئولان حتی به این لایحه توجه کافی نکرده اند و از کنار آن به آسانی عبور کرده اند، بی آنکه به حساسیت های موجود توجه نشان دهند. این وضعیت، به نظر من، بسیار نگران کننده است و می تواند در آینده نتایج جدی به همراه داشته باشد.»
اکثریت اعضاء شورای عالی فضای مجازی، نگاه مثبتی به این لایحه داشتند
او همین طور در جواب این پرسش که شورای عالی فضای مجازی در چنین تصمیماتی چه نقشی دارد، اظهار داشت: «مطابق آن چه در قانون آمده، سیاستهای کلی و خط مشی های اصلی فضای مجازی کشور، خصوصاً در عرصه هایی نظیر فیلترینگ و محدودسازی دسترسی، را باید شورای عالی فضای مجازی تعیین کند. اما اینکه راجع به این مساله در شورا صحبتی نشده است ممکنست نشان دهنده این باشد که اکثریت اعضاء شورای عالی فضای مجازی، که ترکیب شان برای ما روشن است، نگاه مثبتی به این لایحه داشته اند و از همین رو، نه آنرا در دستور کار قرار داده اند و نه اعتراضی نسبت به آن ابراز کرده اند. در نتیجه، به نظر می آید همان جریانی که در مجلس پیشین، طرح صیانت را مطرح می کرد، این دفعه با تغییر شکل، همان اهداف را در قالب یک لایحه پیگیری می کند. فقط تفاوت اساسی میان این این بود که قبلی در قالب "طرح" و این یکی در قالب "لایحه" به جریان افتاده است.»
او همین طور باتوجه به اظهارنظر عزت الله ضرغامی اظهار داشت: « گویی این لایحه اصلا به شورای عالی فضای مجازی نرسیده است. حرف آقای ضرغامی درست است؛ چونکه قاعده و اصول صحیح این بود که چنین موضوعی ابتدا در شورای عالی فضای مجازی مطرح شود. اما آن چه در عمل دیدیم، ارائه ناگهانی و فوری این لایحه بود که ظرف تنها چهار یا پنج روز آماده می شود و با قید دو فوریت به مجلس ارسال می شود. در نهایت نیز مجلس، و مشخصاً همان نمایندگانی که قبل تر به آنها اشاره کردم، این لایحه را با رأی بالا در اولویت قرار داده و دو فوریت آنرا تصویب کرده اند.»
کوچی همین طور بر این باور است که اگر این لایحه در شورای عالی فضای مجازی هم مورد بحث قرار می گرفت نتیجه متفاوتی از آن حاصل نمی شد.
کسانی هستند که نمی گذارند فیلترینگ برداشته شود
او در ادامه و در جواب این پرسش که رییس جمهور باید چه اقدامی برای رفع فیلترینگ انجام دهد، گفت: « من شخصاً نمی پذیرم که بگوییم قدرت لازم را ندارند. به هر حال، مسئولیت عمده در این حوزه بر عهده دولت می باشد و نمی توان اظهار داشت که رییس جمهور یا وزرا اراده دارند ولی نمی توانند آنرا اجرائی کنند. اگر واقعا آقای پزشکیان با فیلترینگ مخالف هستند، باید صراحتاً در رسانه ملی حاضر شده و خطاب به مردم اعلام کنند که قصد دارند این فیلترینگ را بردارند اما کسانی هستند که نمی گذارند. اما تا حالا چنین موضع شفافی اتخاذ نشده است.»
اکنون وقت پایان دادن به فیلترینگ است
او در جواب این پرسش که آیا اساساً راهکاری برای ایجاد اجماع جهت باز تعریف سیاستهای اینترنتی وجود دارد اظهار داشت: «بله، راه حل وجود دارد. اما آن چه اهمیت دارد، وجود اراده سیاسی برای تحقق این اجماع است؛ اراده ای که به نظر می آید هنوز شکل نگرفته است. من شخصاً به این نتیجه رسیده ام که اگر اراده ای برای اصلاح وجود داشت، تا حالا اقدامات مؤثری انجام شده بود. بعنوان مثال، در همین شرایط بحرانی اخیر، با وجود فضای جنگی که بر کشور حاکم شد، خیلی از جوانان و مردم، که حتی شاید در نگاه برخی مسئولان، همسو و همراه نبودند، با تمام توان وارد میدان شدند. آنها در پلت فرم هایی مثل توییتر، اینستاگرام و تلگرام، جانانه وارد شدند، روشنگری کردند و به سود کشورشان جنگیدند؛ گرچه این جنگ در بستر سایبری و فضای مجازی صورت پذیرفت. اما ما می بینیم که متاسفانه آقایان حتی این را هم نمی بینند. به نظرم باید کمی کلاهشان را بالاتر بگذارند و نگاه شان را اصلاح کنند تا این موضوعات را بهتر ببینند.»
او در آخر اصرار کرد که این وضعیت به ضرر تصمیم گیران است و اظهار داشت: « امیدوار هستم مسئولان به نقطه ای برسند که فیلترینگ را بردارند، فضای مجازی را باز کنند و اجازه دهند که مردم در بستری آزاد فعالیت کنند. ما در جنگ دیدیم که عکس خیلی از ادعاهای گذشته آقایان رخ داد و به نظر من حال دیگر وقت پایان دادن به فیلترینگ است.»
۲۲۷۳۲۳
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب