چرا تهران در آخر جدول توسعه فیبر نوری قرار گرفته است؟
به گزارش آنی تل، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: تهران یکی از محروم ترین شهرهای کشور از نظر کیفیت ارتباطات است. در عرصه فیبر نوری نیز طی بالاتر از یک سال قبل صدور مجوزهای حفاری با چالش های جدی مواجه بوده و همین مساله باعث شده پیشرفت پروژه در تهران حدود 6درصد باشد.
به گزارش آنی تل به نقل از خبر آنلاین و بر طبق گزارش اعتمادآنلاین، محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفتگویی تفصیلی به تشریح نقش و جایگاه شرکت مخابرات ایران در توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور، روند اجرای پروژه ملی مهاجرت از شبکه مسی به فیبر نوری، چالش های توسعه ارتباطات ثابت و برنامه های پیش روی این شرکت پرداخت.
لطفا در ابتدا درباره ی فعالیتها، خدمات و مسئولیت های شرکت مخابرات ایران توضیح دهید. شرکت مخابرات ایران یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکتهای کشور است که بالاتر از یک قرن سابقه خدمات رسانی به مردم ایران را در کارنامه خود دارد. فعالیت مخابرات از اولین خطوط تلفن مسی شروع شد و در طول دهه های گذشته شبکه ای گسترده و ساختاریافته از ارتباطات ثابت در سرتاسر کشور بوجود آمد. امروز حدود ۲۷ میلیون مشترک از خدمات شرکت مخابرات ایران بهره مند هستند که حدود ۲۵ میلیون مشترک بازهم بر بستر شبکه مسی خدمات دریافت می کنند. به جرات میتوان گفت شبکه کابلی کشور یکی از ساختاریافته ترین شبکه های ارتباطی در جهان است و توسعه آن طی سالهای گذشته با روند توسعه اقتصادی کشور پیوند خورده است. همین طور در طول این سال ها فناوری های مخابراتی هم دستخوش تحول شده اند؛ از سوییچ های مکانیکی تا آنالوگ و سپس دیجیتال. امروز هم بخش عمده ای از خدمات تلفنی کشور بر بستر سوییچ های دیجیتال ارائه می شود. با توسعه اینترنت، فناوری های مبتنی بر IP و خدمات Voice over IP هم وارد عرصه شدند و امکان ارائه خدمات صوتی بر بستر اینترنت فراهم گردید. در همین جهت، شرکت مخابرات ایران اجرای پروژه IMS را بعنوان نسل جدید خدمات ارتباطی مبتنی بر اینترنت در سال ۱۴۰۵ آغاز نموده است.
مهم ترین تحول امروز در حوزه ارتباطات کشور چیست؟ بدون تردید بزرگ ترین تحول ارتباطی کشور، مهاجرت از شبکه مسی به شبکه فیبر نوری است. شرکت مخابرات ایران در پنجم آبان ماه ۱۴۰۴ و با حضور رئیس جمهور محترم، اجرای رسمی پروژه ملی مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری را شروع کرد. این پروژه صرفاً یک پیشرفت فنی نیست، بلکه تحولی بنیادین در زیرساخت ارتباطی کشور شمرده می شود و می تواند کیفیت خدمات ارتباطی را برای دهه های آینده ضمانت کند.
آیا پیش از این هم پروژه های فیبر نوری در کشور اجرا می شد؟ بله. اجرای فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها از سال ۱۳۹۵ شروع شد و تا سال ۱۴۰۰ عموما توسط شرکت مخابرات ایران دنبال می شد. از سال ۱۴۰۰ سایر اپراتورها هم وارد این حوزه شدند و دولت کوشش کرد توسعه فیبر نوری را فراگیر کند. با توجه به این اقدامات، تا ابتدای دولت چهاردهم مجموع اتصالات فیبر نوری کشور تنها حدود ۴۱۰ هزار اتصال بود. هر چند این سال ها باعث بلوغ صنعت تولید و اجرای فیبر نوری در کشور شد، اما خروجی آن به میزان مورد انتظار مردم نرسید.
چه اتفاقی سبب شتاب گرفتن توسعه فیبر نوری شد؟ از شروع دولت چهاردهم، دکتر ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رویکرد جدیدی را در حوزه ارتباطات ثابت دنبال کردند. مهم ترین اقدام ایشان ایجاد همگرایی میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران بود. شرکت مخابرات ایران بزرگ ترین اپراتور ارتباطی کشور است و حدود ۷۵درصد نیروی انسانی متخصص اپراتوری کشور در این مجموعه فعالیت می نمایند. علاوه بر خدمات مستقیم به مشترکان، زیرساخت ارتباطات درون استانی تمامی اپراتورهای ثابت و سیار هم توسط شرکت مخابرات ایران تأمین می شود. براستی، مخابرات نه تنها به مشترکان خود خدمات ارائه می دهد، بلکه بستر ارتباطی سایر اپراتورها را هم فراهم می آورد. بالاتر از ۹۰درصد ارتباطات سازمانی، تجاری و دولتی کشور هم بر بستر شبکه مخابرات ایران ارائه می شود. نتیجه این همگرایی و حمایت ها آن بود که تعداد اتصالات فیبر نوری کشور از ۴۱۰ هزار اتصال به بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار اتصال افزوده شد که حدود یک میلیون و ۴۷۰ هزار اتصال آن توسط شرکت مخابرات ایران به وجود آمده است.
مهم ترین چالش های اجرای این پروژه چیست؟ پروژه مهاجرت از شبکه مسی به فیبر نوری یک برنامه ملی بسیار بزرگ است. برآوردهای کارشناسی نشان میدهد اجرای کامل این پروژه در سطح کشور به حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. در کنار مسایل اقتصادی، برخی رخدادها و شرایط اجرائی هم بر سرعت پروژه اثرگذار بوده اند. با این وجود توسعه فیبر نوری یکی از مهم ترین سرمایه گذاری های زیرساختی کشور است، چونکه هر ۱۰درصد افزایش ضریب نفوذ ارتباطات ثابت می تواند حدود ۱.۲درصد به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه کند.
هدف شرکت مخابرات ایران تا پایان دولت چهاردهم چیست؟ ما در آغاز پروژه ملی مهاجرت به فیبر نوری، متعهد شدیم تا پایان دولت چهاردهم ۶۰درصد پوشش جمعیتی این طرح را محقق نماییم. برآورد ما این است که در کشور حدود ۲۰ میلیون اتصال بالقوه برای FTTH وجود داشته باشد و هدف گذاری ما رسیدن به حدود ۱۰ میلیون اتصال تا پایان دولت می باشد. تمرکز اصلی هم بر مراکز استان ها و مناطق پرتراکم جمعیتی خواهد بود.
وضعیت اجرای پروژه در استانهای مختلف چه طور است؟ در خیلی از استان ها همکاری بسیار خوبی میان شهرداری ها و شرکت مخابرات ایران شکل گرفته و پروژه با سرعت مطلوبی پیش می رود. با این وجود در بعضی شهرها و مراکز استان، موانعی در راه توسعه پروژه وجود دارد. متاسفانه تهران اکنون پایین ترین میزان پیشرفت را در بین مراکز استان ها دارد.
چرا تهران در آخر جدول توسعه فیبر نوری قرار گرفته است؟ شاید برای خیلی از افراد این مساله عجیب باشد، اما به اعتقاد من تهران یکی از محروم ترین شهرهای کشور از نظر کیفیت ارتباطات است. از یک سو، تراکم بالای جمعیت سبب شده شبکه تلفن همراه در ساعات اوج مصرف با محدودیت کیفیت مواجه شود و ازسوی دیگر، قسمتی از شبکه مسی هم فرسوده شده و کیفیت خدمات ADSL در بعضی مناطق کاسته شده است. در حوزه فیبر نوری هم طی بالاتر از یک سال قبل صدور مجوزهای حفاری با چالش های جدی مواجه بوده و همین مسئله سبب شده پیشرفت پروژه در تهران حدود ۶درصد باشد.
کدام شهر بیشترین پیشرفت را در توسعه فیبر نوری داشته است؟ در بین مراکز استانها، مشهد یکی از موفق ترین نمونه ها شمرده می شود و میزان پیشرفت پروژه در این شهر از ۵۰درصد عبور کرده است. همکاری مطلوب مدیریت شهری در مشهد سبب شده توسعه فیبر نوری با سرعت مناسبی صورت گیرد. نتایج این توسعه نه تنها در کیفیت ارتباطات ثابت، بلکه در کیفیت شبکه تلفن همراه هم برای شهروندان و زوار قابل مشاهده خواهد بود.
مهم ترین مزایای توسعه فیبر نوری برای مردم چیست؟ فیبر نوری اینترنتی پرسرعت، پایدار و مقرون بصرفه دراختیار کاربران قرار می دهد. امروز امکان ارائه سرعت هایی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگابیت بر ثانیه بصورت معمول وجود دارد و ظرفیت رسیدن به سرعت یک گیگابیت بر ثانیه هم فراهم است. علاوه بر این، توسعه فیبر نوری باعث افزایش کیفیت ارتباطات سیار هم می شود، چونکه سایت های تلفن همراه به شبکه فیبر نوری متصل شده و قسمتی از ترافیک کاربران هم از شبکه همراه به شبکه ثابت منتقل می شود.
ارتباطات ثابت در شرایط بحرانی چه نقشی ایفا می کند؟ تجربه های اخیر نشان داد ارتباطات ثابت می تواند اهمیت بالای ی در حفظ پایداری خدمات ارتباطی و استمرار فعالیت کسب و کارها داشته باشد. بخش عمده مراکز داده، سازمان ها، صنایع و کسب وکارهای بزرگ کشور بر بستر ارتباطات ثابت فعالیت می نمایند. بنابراین توسعه فیبر نوری می تواند نقش موثری در افزایش تاب آوری زیرساخت های ارتباطی و اقتصادی کشور داشته باشد.
چشم انداز آینده مخابرات ایران و صنعت ICT کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ بدون تردید تحریم های بین المللی در سالهای گذشته محدودیت هایی را برای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بوجود آورده اند، اما با توجه به این محدودیت ها، زیرساخت های ارتباطی کشور در وضعیت قابل قبولی قرار دارند. ظرفیت نیروی انسانی متخصص ایرانی بسیار بالاست و معتقدم اگر موانع موجود کاهش پیدا کند، کشور می تواند در حوزه های نوینی همچون فیبر نوری، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به موفقیتهای قابل توجهی برسد. شرکت مخابرات ایران هم در آینده نزدیک خدمات و خدمات جدیدی را به مردم معرفی خواهدنمود و مسیر توسعه ارتباطات کشور را با قدرت ادامه خواهد داد. در انتها لازم می دانم از حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شخص دکتر ستار هاشمی که با نگاهی حمایتگرانه در کنار صنعت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران قرار دارند، قدردانی کنم.
منبع: anitel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب