شانس كم شركت های ژاپنی برای غلبه بر گوگل و فیس بوك در فضای مجازی

شانس كم شركت های ژاپنی برای غلبه بر گوگل و فیس بوك در فضای مجازی آنی تل: مهدی جوانمردی - یكی از چالش های ژاپن در فضای مجازی نداشتن شركتی مانند گوگل است.




یكی از چالش های بزرگی كه كشورهایی مانند ژاپن با آن دست به گریبانند این است كه شركت های بزرگی مانند گوگل كه داده ها و اطلاعات كاربران فضای مجازی را در اختیار داشته و بتواند در بازار رقابتی حضور فعال و تاثیر گذاری را داشته باشد ندارند و عمده فعالیت های مجازی اعم از دسته بندی اطلاعات و جستجو توسط شركت هایی همچون گوگل در ژاپن انجام می گیرد.
آنچه درادامه این نوشتار ملاحظه خواهید نمود در واقع گذری مختصر به حوزه فضای مجازی با نگاهی به آینده است كه برگرفته از متن كامل تری است كه به جزئیات بیشتری با هدف بهره مندی مخاطبان خاص خود تنظیم گردیده است.

عدم بهره برداری ژاپنی ها از مرورگر بومی
این مبحث كه ژاپنی ها فقط از مرورگرهای ملی و داخلی استفاده می نمایند از اساس حقیقت ندارد. اگر به آمار جستجوی اینترنتی ژاپنی ها نگاه نماییم درمیابیم كه حدود دو سوم جستجوها توسط مرورگر گوگل انجام می گیرد و یك سوم دیگر توسط Yahoo Japan. نكته جالب اینجاست كه حتی Yahoo Japan هم در واقع نتایج جستجو را از گوگل می گیرد، یعنی بالغ بر 96 درصد جستجوها در ژاپن توسط شركت گوگل انجام می گردد.
بنابراین ژاپنی ها هم دقیقا مثل ایرانیان از گوگل استفاده می نمایند كه این یك نقطه ضعف به حساب می آید برای كشوری مثل ژاپن كه یكی از پیشرفته ترین كشورهای دنیاست و یك قدرت اقتصادی به حساب می آید.
البته نباید فراموش كرد كه جستجوگرهای ژاپنی شركت گوگل برای زبان ژاپنی بهینه سازی شده است. یعنی این طور نیست كه از همان مرورگر انگلیسی برای جستجوی ژاپنی استفاده شود، بلكه الگوریتم های بهینه ای برای جستجو به زبان ژاپنی استفاده میشود كه متعلق به همان شركت گوگل است.

لاین، ژاپنی نیست بلكه تولید كره است
لاین (Line) یك شبكه پیام رسان تلفن همراه است كه در ژاپن بیشترین كاربر را دارد. بر مبنای برخی آمار این اپلیكیشن با حدود ۶۶ میلیون كاربر در رده نخست و پس از آن توئیتر و اینستاگرام قرار دارند.
كلاه برداری لاین از ژاپنی ها
وقتی پیام رسان لاین در ژاپن آغاز به تبلیغ كرد تاكید داشت كه ما یك پیام رسان ژاپنی و بومی هستیم و تلاش نمود تا از حس تعصب و ملی گرایی ژاپنی ها نسبت به محصولات داخلی نهایت بهره برداری را داشته باشد. این پیام رسان در حالی خودش را یك محصول ژاپنی معرفی میكرد كه در واقعیت متعلق به شركت كره ای Naver بود. شركت لاین حتی از حادثه زلزله و تسونامی سال 2011 ژاپن هم برای كسب محبوبیت در بین كاربران ژاپنی بهره برد و عنوان میكرد كه موسسان این شركت پس از مشاهده مشكلات مردم زلزله زده برای برقراری تماس با یكدیگر به فكر تولید چنین محصولی افتادند كه بتواند در زمان حادثه بستر تبادل پیام و اطلاعات باشد.
یكی از دلایل این حركت طراحی شده شركت لاین رقابت فرهنگی بین كره و ژاپن بود. با قطعیت می توان گفت اگر از ابتدا بیان می شد كه لاین یك پیام رسان كره ای است به هیچ عنوان نمی توانست در ژاپن محبوبیت این چنینی پیدا كند. هنوز هم خیلی از كاربران ژاپنی نمی دانند كه لاین ژاپنی نیست.
چرا لاین در ژاپن موفق شد ولی در دنیا نه!
یك سوالی كه شاید پرسیده شود این است كه چرا لاین در ژاپن موفق شد ولی در عرصه جهانی نتوانست موفقیت لازم را كسب كند.
در پاسخ به این سئوال باید اظهار داشت كه دلیل موفقیت لاین در ژاپن برتری تكنیكی و كیفی محصول نسبت به رقبا نبود. سهم زیادی از این موفقیت ناشی از القاء ژاپنی و بومی بودن این پیام رسان بود و همینطور بیزینس پلنی كه مخصوص كشور ژاپن طراحی شده بود. لاین با همكاری تجاری با شركت های مطرح ژاپن، تولید استیكرهای ویژه برای مخاطبان ژاپنی، استفاده از سلیربیتی های ژاپنی (چهره های مشهور همچون هنرپیشه ها) برای تبلیغات موفق به جذب مخاطب شد و هم اكنون محبوب ترین شبكه اجتماعی در ژاپن است.
البته باید تاكید كنم كه از نظر طراحی اپلیكیشن، پیام رسان لاین اصلا خوب و مطلوب نیست و ضعف های زیادی دارد و خیلی از بدیهیاتی كه در یك پیام رسان باید در نظر گرفته شود در آن در نظر گرفته نشده. به خصوص برای مدیران صفحات رسمی در لاین این ضعف بسیار مشهودتر است. امكانات محدود، طراحی ضعیف واسط كاربری و پولی بودن خیلی از امكانات همچون نقاط ضعف بخش مدیرت صفحات رسمی در این پیام رسان است. اما نكته اینجاست كه وقتی پیام رسانی بالغ بر ۶۰ میلیون كاربر فعال داشته باشد می تواند شركت ها و موسسات را وادار كند تا با محدودیت ها و نقصها او كنار بیایند.

چرا ژاپن از فیس بوك عقب افتاد
یكی از خصوصیت های ژاپن را این است كه در زمین بازی ثابت مانند صنعت خودرو با بیش از صد سال قدمت كه اجزا و قطعات معینی دارد بسیار كارآمد و مطلوب عمل می كند و با ثبت تجربیات و بهبود تدریجی محصول هر رقیبی را پشت سر میگذارد. اما اگر همین رقابت در بستری جدید و پویا شكل بگیرد كه نیاز به تغییرات مستمر و پیاپی داشته باشد نمی تواند به سرعت خودش را با شرایط جدید بازی تطبیق دهد.
به طور مثال در همین فضای مجازی كه بستری پویا است و تغییرات در آن بسیار سریع اتفاق می افتد، شركت های ژاپنی نتوانسته اند در مقابل شركت های آمریكایی كه رقیب اصلی به حساب می آیند، عملكرد قوی و موثری داشته باشند. و در نتیجه شركت هایی مانند گوگل و فیس بوك در ژاپن هم حضور قدرتمندی دارند. این شركت ها در ژاپن بخش زیادی از اطلاعات را اختیار دارند و بدون شك می توان گفت باوجود رشد و توسعه فراوان حوزه IT در ژاپن شركت هایی همانند فیس بوك، گوگل و... وجود ندارد.

در مورد صنعت تلفن همراه هم اتفاق مشابهی در جریان هست. گوشیهای اپل پر فروش ترین تلفن همراه در ژاپن به حساب می آیند، این درحالی هست كه ژاپن شركت های معروفی همچون سونی را در اختیار دارد و ژاپنی ها هنوز در بحث تولید ملی متعصب هستند.

هوش مصنوعی؛ برگ برنده
همانطور كه پیش از این هم بیان شد، یكی از چالش های بزرگی كه ژاپن با آن دست به گریبان هست این است كه شركت های بزرگی مانند گوگل داده و اطلاعات كاربران فضای مجازی را در اختیار دارند و بسیاری فعالیت های مجازی اعم از جستجو توسط این شركت ها انجام می گردد.
لذا اگر این شركت های بزرگ كه داده ها را در دست دارند بتوانند هوش پردازش داده ها را هم در اختیار بگیرند دیگر جایی برای رقابت ژاپن و شركت های ژاپنی باقی نخواهد ماند چون كه كشور ژاپن با وجود پیشرفت های علمی فراوان، شركت هایی مثل گوگل و فیس بوك كه این حجم از داده را در اختیار داشته باشد ندارد.
حال اگر ژاپن بتواند از این شركت ها پیشی گرفته و بخش هوش پردازش داده ها را از آن خود كند و در واقع بتواند در پردازش داده های حجیم از آن ها پیشی بگیرد، به نظر می رسد بتواند در زمین رقابت حضور فعال تری داشته باشد. در آن صورت شركت هایی مانند گوگل، فیس بوك و... تبدیل به فروشنده داده می شوند و شركت های ژاپنی هستند كه داده ها پردازش خواهند كرد و اطلاعات مورد نظر را استخراج كرده و آن اطلاعات را به شركت هایی كه از آنها داده خریده اند بفروشند. با این وجود شانس شركت های ژاپنی برای پیروزی خیلی زیاد نیست و راه سختی را پیش رو خواهند داشت.

مهدی جوانمردی پژوهشگر پسادكترای فناوری اطلاعات دانشگاه توكیو

5656

1397/01/30
15:23:10
5.0 / 5
5104
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , تلفن , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان آنی تل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
anitel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آنی تل محفوظ است (1395-1403)

آنی تل


فناوری اطلاعات و ارتباطات